maandag 5 mei 2014

lezen


Na maanden niksen, opnieuw in gang geschoten en gelezen. Min of meer in chronologische volgorde : 

1)The magic of thinking Big!    

letterlijk een vergeeld vijftiendehands exemplaar van dit boekje,  erg leuk om lezen. Gaat over goeie manieren en een goeie houding in het leven.  Taleb zou opmerken dat er nogal wat selection bias & survivorship bias inzit als het gaat over succes en zo,  maar toch, ik bleef het een fijn boekje vinden. 

In dezelfde sfeer, maar bijlange niet zo goed
2)  A Guide to the good life: The Ancient Art of Stoic Joy.  

Don't bother.  Upside: de kindle versie kostte minder dan een digitale krant - en dus was het relatief gezien nog niet zo heel slecht, qua units tijdverdrijf per euro. 

3)  gratis kindle versie: "Gems from Warren Buffett - Wit and wisdom from 34 years of Letters to Shareholders.   

OK, en geen monetaire downside want gratis in de kindle shop.

4) The manual of ideas.   

Ik vond het boek erg sterk beginnen, doch slap eindigen. De eerste hoofdstukken waren lezenswaard, vooral dat over Greenblatt.  Naarmate het boek vorderde, werd het minder en minder.   De auteur gaat er wel stilzwijgend van uit dat de lezer alle value investing jargon kent en beheerst.  Goede verstaanders hebben aan halve woorden genoeg, dus het ging snel - maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige lezers een frustrerend pamflet is.

5) The outsiders: Eight Unconventional CEOs and Their Radically Rational Blueprint for success. 

Geweldig, een heel boek over capital allocation!!! 
Zalig. 
In de natuur van het concept (met perfect hindsight 8 successen selecteren) zit natuurlijk survivorship bias verweven, maar gezien de 8 op geheel verschillende manieren werkten, is en blijft het fantastische lectuur. 
Ik heb bezonder genoten van het hoofdstuk over John Malone-  en veel bijgeleerd over z'n manier van werken, en geleerd waarom de balansen van z'n vele bedrijven eruit zien zoals ze eruit zien.  Een must. 


6)  ik ben bezig aan "Strategic Value Investing: Practical techniques of leading value investors."   Nog niet ver genoeg gevorderd om iets zinvols  te kunnen zeggen.



349 pagina's weergave van Charlie Munger zijn gedachten.  Ook al zitten er dubbele postings tussen, en herhaalt de man zichzelf vaak - Munger mag da van mij! 

Ik vond het puur genieten.   

En voor de zoveelste keer, zelfs al lees je maar 1 ding van Charlie in je leven, het zou deze speech moeten zijn: http://www.scribd.com/doc/110302239/Munger-Talk-at-Harvard-Westlake

(Ik ken het bijna van buiten.)

Janet Lowe's boek over Munger blijft natuurlijk ook lezenswaard, Damn Right!


"We read a lot. I don't know anyone who's wise who doesn't read a lot. But that's not enough: You have a to have a temperament to grab ideas and do sensible things. Most people don't grab the right ideas or don't know what to do with them. " Charlie Munger

 (meer op : http://www.quoteswise.com/charlie-munger-quotes-4.html  )















2 opmerkingen:

  1. Misschien eens leuk om uw persoonlijke top 5 must read allertijden door te geven'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een top 5 is me wat te kort.

    Dit lijstje ( http://panly.blogspot.com/2011/09/lectuur.html ) is m.i. alvast een goed begin :-)

    BeantwoordenVerwijderen