donderdag 15 mei 2014

netjes

Opgeruimd, dat staat netjes.


Half mei, en de grote lenteschoonmaak is voorbij.  



Het wringt een  beetje, met verlies verkopen. 

Doch, my original investment thesis voor Mobistar was "shred to pieces", en dan is het niet rationeel om ermee te blijven zitten, ook al kwaakt iedereen erg luid over een nakende overname.  


Dankzij dit gekwaak veerde de koers afgelopen weken op, en dat maakt dat m'n verlies nog erg meeviel.   Toen ik de desastreuze Q1 cijfers zag,  kon ik me een heel ander scenario voorstellen.



Wat hebben we geleerd? Veel.
1)  Franse managers zijn hopeloos (maar dat was al bekend).Als ze door de Franse staat gestuurd worden (France telecom in dit geval), is dat geen goed teken.

2)  Kapitaal allocatie is te moeilijk voor dergelijke manageurs.


3)   Een moat is zalig in gereguleerde markten, doch rampzalig als je afhankelijk bent van 1 markt met 1 regulator.    Als dat een sos is met keizer allures, zit je snel in de hoek waar de klappen vallen. 

4) als tegelijkertijd de grootste concurrent het eigendom is van diezelfde regulator,  dan kunnen er bizarre problemen opduiken, zoals een exclusiteitscontract met Apple dat bij wet ongeldig verklaard wordt.

5) Mobb was nooit beter dan m'n derde beste idee,  iets kopen enkel terwille van de diversificatie is niet rationeel.      
Als een idee slechts op plaats 4 of 5 komt,  is het m.i. rationeler om meer te kopen van idee 1, 2 of 3. 


Wat sprak tegen een verkoop?


1) mijn verkoop is doorgaans een gouden tip om te kopen,  ik heb bewezen talent als contra-indicator. 

2) als het sentiment rond Mobb draait na jaren tegenslag en rampspoed, kan het rap veel duurder noteren. Kan positief verrassen.

3) blijft een oligopolist zonder druk van extra competitie, dus de moat is er nog.

4) toekomst oogt mooier zonder kabel-monopolie


 
Soit, ik wens de aandeelhouders veel succes.



Ik heb de opbrengst van de verkoop verdeeld over Picanol en Van de Velde.



Disclosure:  long PIC, Van de Velde








2 opmerkingen:

  1. Wat zie je als stimulans voor verdere stijging bij PIC & VDV?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pic : excellent bestuurd en erg laag gewaardeerd. VdV hoger gewaardeerd, maar betere business en best mogelijk dat ze wat plezier gaan beleven aan Andres Sarda en andere nog niet renderende overnames. Ik hoop van beide bedrijven in de volgende jaren nog veel aandelen bij te kopen, dus stimulans en stijging zijn eigenlijk niet welkom :-)

    BeantwoordenVerwijderen