dinsdag 10 juni 2014

duurder en beter...


Met grote afstand is het vervoermiddel waar ik de meeste tijd mee doorbreng,  de fiets.

Dat wil ook zeggen, dat als ik een brol fiets koop, die hooguit 6 maanden meegaat vooraleer alle trapassen, pedalen,  lagers, tandwielen  volledig in de prak liggen.  Na een maand of twee begint eea. te kraken, te piepen en te schuren, en enige tijd later kan geen enkele portie smeervet en afstelling de symptomen meer tegenhouden.


Want  kennelijk maakt geen enkele fabrikant fietsen voor intensief hard labeur, zijnde boswegen, veldwegen, kasseien, en massa's boordstenen. Grote stukken dagelijks met ne  kleine pagadder achterop.


Integendeel, ze willen alles altijd lichter, dunner, ...  maken.


 Terwijl ik er niks mee in zou zitten dat mijne vélo 5 of 10kg meer zou wegen door betere componenten,  het zou méér sport opleveren voor dezelfde afstand. 
Ik wil of moet geen koers winnen, en ik pendel ook niet  dagelijks de 2x Mont Ventoux op en af. 
Ik wil gewoon iets dat marcheert en blijft marcheren.

Dan zit je met een dilemma:  koop ik elk seizoen een nieuwe, goedkope "wegwerpfiets" voor enkele euro's,

of investeer ik een veelvoud voor een fiets die hopelijk ook kwalitatief een veelvoud beter is, met het risico dat het dezelfde brol is, enkel met een duurder label erop?

Ik ben er nog niet uit.
Mijn vorige fietsen waren brol, met heel wat mentale marteling en ander gekraak tot gevolg

Mijn huidige "trekking" vélo zat ergens tussen brol en wereldreiziger-materiaal  qua prijs,  en voor zover ik kon inschatten samengesteld uit redelijk goede componenten.  

fast forward drie-vier maanden intensief gebruik:  vanochtend, beide pedalen (gelijktijdig!) in de prak geduwd. 

Ik dacht dat het metalen trappers waren met een zwart verflaagje,  het blijken zwarte brolplastiek trappers met een metalen laagje errond. 

Gdvdmmemiljaardenondedju!!!!!!!!!!!!

Krak dezelfde brol als bij de discount fietsen, alleen mooier verpakt (of beter verstopt!).
Dat belooft, en de zomer is nog niet eens begonnen...

 
Ik zal gewoon m'n eigen fiets moeten bouwen.  



 





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen