zondag 8 juni 2014

ni moeilijk

Nooit bekend gestaan om verbloemend taalgebruik, sprak Charlie Munger:

"It's not supposed to be easy, anyone who finds it easy, is stupid"


en in een interview, zei hij iets dat hierop leek: 
"when everyone made money, regardless of the system they used, animal spirits take over" 


Wanneer het tweede geldt, zijn er plots erg velen die vinden dat het gemakkelijk is...

Ipv. hun makkelijk verdiende winst van tafel te nemen, gaan die steevast nog meer van hun "net worth" investeren, en/of nog meer lenen.  

En degenen die niet meedansen op de muziek, zoals ik,  blijken  stupid. 

Zo ken ik wel wat lui die -in theorie- op erg grote winst staan met investeringen in sub-prime grond in een "frontier market".   In plaats van tenminste hun beginkapitaal te cashen en verder te spelen met house money,  dwingen de animal spirits hen om meer en meer en meer  op te kopen (en de bubble verder op te blazen).   En wanneer hun laatste cent weg is, overtuigen ze familieleden om in dergelijk "no risk" grondbezit te beleggen,  "want het spaarboekje brengt hier toch niks meer op".  

Het doet kennelijk iets met het brein, als een prijs maal 10 gaat. De hebzucht die dan in de ogen verschijnt wanneer ze erover vertellen, is ronduit beangstigend. 


Anderen kochten een appartement op plan aan een waanzinnige prijs (ca. 50% duurder dan vergelijkbare panden) , zelfs voor de in 't algemeen overprijsde stad waar ze woonden.   
Maar 10 jaar later ging de prijs x2 ,  ze cashen .... en investeren alle winst meteen in een veel te grote villa (3 slaapkamers en drie badkamers te veel! ) in een keurige, duurdere buitenwijk.  
Voor beleggers met hun bewezen track record,  kan dit alleen maar goed gaan. 

En uiteraard zijn dat no brainers, want iedereen weet toch dat vastgoed de beste belegging is.  
 


Ik ben altijd blij als mensen het beter weten.  Doch soms bid ik wel dat men de naalden om zeepbellen te doorprikken verloren heeft gelegd.

Enfin, ik hou ervan dat mensen rondom mij het financieel erg goed hebben, en hopelijk nog duzend keer beter dan een zondagskind gelijk ik.
 De ongevraagde "no risk" tips die ik terloops te horen krijg, neem ik er maar bij.







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen