dinsdag 3 juni 2014

strategisch lezen


Na een veel te lange tijd ben ik door het boek "Strategic Value Investing" gewroet.


Bijna waardeloze lectuur.  Ik peins dat het leraars economie zijn die ooit wat geld verdiend hebben op de beurs,  en via hun 'authoriteit' als leraar/prof,  nu ook in boekvorm willen lesgeven.

Ze leggen alles uit, met berekeningen en zo, verdisconteerd in de toekomst en al.  


Het is zoals wanneer ge op zoek zijt naar het telefoonnummer van het mooiste vrouw van 't land, en men geeft u een stapel telefoonboeken en enkele tips alla: ze heet niet "jansens" en niet "peeters", en ze woont niet in Martelange, enz enz..    

Allemaal  strategische tips, doch  nogal onbruikbaar in 't echt (en m'n excuses aan de bloedmooie dames met die namen uit Martelange, 't was maar bij wijze van spreken).


Mocht u nog twijfelen:  ik verwacht dus niet dat ik ooit zal teruggrijpen naar dit boek.

Als je iets over "strategisch waarde beleggen" wilt leren, dan zijn de schrijfsels van Buffett, Klarman, Munger en/of  Howard Marks véél nuttiger.  Basta.

De bedenksels van academici kunnen voor mijn part gerust allemaal genegeerd worden.
If you can, you do. if you can't, you teach.  

  
********************************************************************

Wat mij als rechtsstreeks betroffen individu altijd opvalt, is dat haast geen enkele auteur interesse toont voor zij die geen (enorm) beginkapitaal hebben,  en dus met niks beginnen en in de loop van hun arbeids-leven iets moeten opbouwen.

Behalve dan:

1)  The four pillars of investing (W. Bernstein) &  met eervolle vermelding van :
2)  Value averaging (M. Edleson)
3)  The intelligent investor, waarin Dollar Cost Averaging expliciet een thema is.

Buffett durft hier en daar nog wat tips geven, en dat was het dan ongeveer. 

 Magere buit, dacht ik zo....


Zelfs de lange termijn voorbeeldbelegger van de federatie startte met 50K cash.
Vroeger zei men: het eerste miljoen, is het moeilijkst.  En toen was 50K= twee miljoen...


**************************************************


Bij dit thema aanbeland.  Value averaging gewijs moet ik niks ondernemen,  de aandelen zijn/blijven netjes boven het value path.   Mario Draghi zou het zo uitdrukken:
"Above, but close to the value path"

Het enige wat ik al maandenlang doe, is elke euro surplus die ik zie,   ruilen voor andere muntjes.   
En bidden!! Bidden dat Supermario en monetair genie Weidmann de Euro naar ongekende, absurd onverantwoorde hoogtes loodsen!!!!

************************************

Wat betreft de ETF - strategie:  ik heb  m'n kwartaalsportie VFEM opgeladen.  Alle ETF's zitten vrij dicht bij mekaar, en de VFEM/VWO etf blijft  ergens in de staart van het peleton fietsen.
Dus blijft dit vehikel mijn vertrouwen genieten.  


***********************


Ben nu halfweg  in Nate Silver's "The signal and the noise".   Uitstekend, totnogtoe !
 
**********









 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen