dinsdag 22 juli 2014

de tegenstrijd, I


Mijn congé is begonnen, en volgende vaststelling moet me van het hart. Ik zat vorige week in het centrum van het centrum van 1 vd grootste steden in Duitsland, met een lokale 3G internet verbinding die quasi nooit marcheerde, enfin, 0,03G misschien, wegens te weinig netwerk beschikbaar.  Wat een klucht. 

Nu zit ik in een verre buitenwijk van de hoofdstad van een ontwikkelingsland waar echt helemaal niks marcheert,  maar er ligt een 4G modem naast me, en ik heb internet minstens even snel dan thuis via de kabel. Nicht zu fassen.

Een vergelijkbaar (pre-paid) 4G  produkt is in D niet eens op de markt. Enkel 24maanden lange wurgcontracten.  
+++++++++++++++++++++++++++

apropos, duitsland.  Toen ze een jaar of 10 geleden met 1 of 2 % per jaar groeiden, was het de sick man of europe.  Nu groeien ze met 0,5%, en zijn het precies superstars. 

Ja maar,  toen groeide de rest zo neig omwille van goedkope kredieten!?  Kan zijn, maar wie krijgt er vandaag die goedkope kredieten?  Yep, Allemagne. 

Ik zag reclame van de staatsbank Commerzbank voor woonleningen aan 1,65% vast.  En cowboy banken genoeg om dat % lager te trekken.

En de bijhorende vastgoedzeepbel? er staan in dergelijke steden appartementen te koop voor meer dan 100 jaar huur.  
Weetje:  in D zijn huurcontracten zonder indexatie, en de rechten van de huurder ijzersterk.  :-)


Maar m'n beste maat Jens Weidmann, ziet er geen graten in.   
Ik denk dat hij ook op congé is, want de euro verslapt precies.
++++++++++++++++++++++++++


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen