vrijdag 25 juli 2014

muntzonde


Het werkt op m'n zenuwen als CEO's beginnen te zeveren over de sterke munt die "weegt" op hun resultaten.  

Als ge niks anders te vertellen hebt, zwijg dan en ga u met belangrijkere zaken bezighouden. 

Muntjes gaan nu eenmaal op en neer.  Get over it. 

Als de thuismunt sterk is, houdt dat de focus op productiviteit-groei en zou het de kapitaal allocatie skills moeten aanscherpen, net als het inkoop beleid.  Als dat goed gedaan wordt, kan je proportioneel oogsten als het muntje weer valt. 


Zo is er die lieveling firma van velen, Barco. 
Slechte resultaten, wegens de wisselkoers.  Ook wel veel minder verkocht, en we weten absoluut niet van welk hout pijlen te maken, maar daar werken we aan.  

Hebben wel een miljoen of zo (van de aandeelhouder!) teveel om een delegatie empty suites naar het world economic forum te sturen in Davos,  vanwaaruit men dan apetrots een rondleiding gaf aan de televisie.   Ik ben niet eens aandeelhouder, doch ik zakte haast door de grond van plaatsvervangende schaamte. 
Eerder viel te lezen:  ze willen af van de tak met de hoogste marges (defensie).  Cut the flowers, water the weeds, tussen de winstwaarschuwingen door. 
Er gaat nog veel water door de IJzer vloeien voor ik Barco aanraak.



In het FD van vandaag tevens Unilever.  56% vd omzet in emerging markets en andere.    En de groei stuikt een beetje, zeker in euro en pond geteld. 
So what?    Unilever moet zich m.i. bezighouden met hun competitieve positie in elk van die markten, en daar investeren waar ze hun (fantastische) merken kunnen versterken.  
Als ze dat goed doen, zullen de euros en ponden wel volgen.   

Het is helaas ook een stuk complexer dan wat te zagen over de muntjes. 
Tegenstrijdig lijken me ook de doelstellingen van de CEO:  hij wil dus hard groeien (=veel extra capex nodig)  , maar heeft tevens een hoog doel gesteld voor free cash flow (=best zo weinig mogelijk capex).    
Enfin, ik denk dat Unilever aandelen prijzig zijn, net als die van hun sectorgenoten. Dus geen interesse op dit moment.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen