maandag 18 augustus 2014

de stier z'n oog

Met dank aan Garry, die meteen een antwoord klaar had op de vorige post

 Na die blogpost & de links erin allemaal gelezen te hebben, en in het annual report gekeken te hebben: 
1) prima facie is er geen "excess cash",  want er zijn meer current liabilities dan current assets.  Zodus is de berekening van goegel finans van de Enterprise Value pakweg 270m GBP te laag.  EV is dan iets tussen de 300 en de 350m GBP. 

2) MAAAARR,  die current liabilities bestaan haast volledig uit "deferred revenue",  de mooiste liability die je kan hebben, nl. cash geld voorafbetaald voor een dienst  die nog geleverd moet worden.  
 Zodus: zolang de business niet hard achteruitboert of ermee ophoudt,  zorgt dat effectief voor een negatief werkkapitaal,  in dit geval geen vloek maar een zegen!  

Dit is net zoals bij liftenbouwer Kone en vergelijkbaar met de "negatieve" cash conversion cyclus bij Amazon.  Eerst cashen, en pas maanden of jaren  later je leveranciers betalen of de dienst leveren.  

Je klanten pre-financieren de groei! 

Zodus,  uiteindelijk geef ik goegel toch gelijk, en kan  die cash wel de facto uit de business gehaald worden zonder negatieve gevolgen en zou ik  het dus ook als excess cash beschouwen. 

3) Wat die hedges betreft, daarover maak ik me geen zorgen. Zolang ze niet panikeren en aan hun ca. 90% fuel hedge vasthouden door de jaren en cycli heen , is alles dik in orde.   Het is een groot probleem als ze bij lage prijzen ineens niet meer hedgen,  en meteen veel centen verliezen door een plotse prijsverhoging, en dan op de top beginnen zwaar te hedgen en de zotte zotte prijzen vastnagelen. 
 Maw, zolang ze C. Reinaudo of een Nyrstar pipo niet aantrekken als CEO,  valt er hier weinig te vrezen.
  
4)  Airlines zijn i.d.r. inderdaag geen goeie business. Dat maakt het zo bizar.
Buffett heeft idd zich verbrand aan United Airlines, dat ook ooit (efkes) geweldige cijfers kon voorleggen.   United kreeg te kampen met een regulator die ineens enorm veel competitie toeliet, en de zotste bepaalde de prijzen.
 
Hoe zwaar de competitie en de regulator ineens kan inwerken op zo'n specifieke airline/holiday maker/fruit&groenteboer  als Dart, geen idee?  
Maar het management lijkt de afgelopen jaren wel operationeel alles erg goed onder controle te hebben.   


Fascinerend bedrijf, ik zie me binnenkort een positie innemen om het vervolg van dichtbij te beleven, haha. 





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen