woensdag 15 oktober 2014

aan de poort


Onlangs wat  lectuur - tips van Charlie Munger tegengekomen, en meteen enkele boeken daarvan besteld:  

1. Barbarians at the gate  ( overname van RJR Nabisco).

2. Conspiracy of fools (val van Enron)



Ik heb de eerste uit, en de tweede bijna. 

Barbarians at the gate is enorm lang, uitgebreid, met een diepe historische schets van de bedrijven (super interessant, vond ik),  en dan heel veel aandacht voor de hoofdrolspelers en hun toy projects (de RJR "air force",  feestjes, enzovoorts). 
Gezien dit al lang geleden is, wist ik ook helemaal niet hoe het ging uitdraaien,  doch  op het einde werd het nogal langdradig in plaats van "spannend".
 
Wat ik geleerd heb: verbuisterend bizar hoe het uiteindelijk allemaal draait om persoonlijkheden, eigenbelang/hebzucht
 en om lui die wel dan niet met mekaar door dezelfde deur kunnen. 
Dat het management zichzelf altijd graag rijkelijk bedient uit de kassa, was kennelijk ook toen al het geval.



Conspiracy of fools vind ik nog beter,  hoewel ik het einde daarvan wél ken. 
Het is beangstigend hoe makkelijk het is voor een corrupte CFO en zijn maatjes om heel lang heel veel mensen voor de gek te houden. 
Ook al wisten er heel wat mensen intern wat de risico's waren,  maar hun bezwaren werden steevast aan de kant geschoven.  Hun baas van de "risk" afdeling hield gewoon niet van confrontatie - en was 1 van de vele mensen die niet competent waren.
Uiteindelijk is dit ook een verhaal over persoonlijkheden, en van persoonlijkheden die 200% misbruik maakten van het vertrouwen dat ze genoten.
 Iedereen dacht dat wel iemand anders de feiten zou gecheckt hebben en dat alles dus wel wettelijk en boekhoudkundig in orde zou zijn. 
Nu, wie bezwaar maakte, kreeg gegarandeerd een transfer naar een andere afdeling, zowel bij Enron als bij de auditor... 

Ook dit is een dik boek (780 paginas) ,  maar als je zo'n freak ben als ik, leest het best vlot  ;-)



 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen