vrijdag 17 oktober 2014

duikvlucht


Vanmorgen kwam er nieuws van Rolls Royce:

Hier te lezen.


Rolls Royce Holdings is geen firma die op korte termijn kan of mag denken.
Er kruipt zo veel tijd en geld in de ontwikkeling en het testen van hun gerief,  en de nieuwe motoren worden - zeker in het begin van de produktie-cyclus -  hooguit tegen break-even prijzen ingebouwd.

De cash flow volgt nadien, pakweg 20-30 jaar lang of totdat de motoren uit dienst genomen worden. Tot op dat moment moeten die dingen onderhouden worden.  Verplicht onderhoud, dan nog.
Hier zitten de marges,  dus de (free) cash flow op de verkoop volgt pas later.


Nu zit RR aan het begin van de cyclus. Ze steken op dit moment enorm veel kapitaal in een nieuwe generatie motoren, en leveren die langzaam op. Dit is het kapitaalintensieve gedeelte van hun zakenmodel.
  De beloning hiervoor, de cash flow,  volgt dan met wat vertraging, doch  evenredig het totaal aantal motoren in gebruik.
Deze stroom wordt jaar na jaar groter (en is momenteel al groter dan de omzet van het nieuwe equipment).

Ze verwachten tot in 2018 elk jaar meer nieuwe motoren op te leveren (die zijn al besteld) ,  en nadien zou de onderhoudscash in significante hoeveelheden binnenrollen,

De vorige mededeling van de firma, deze , is een perfect voorbeeld: ze zijn nu technologie aan het testen die ten vroegste in 2020 in serie gaat,  de tweede zelfs pas in 2025. 

En de mededeling daarvoor , geeft aan wat zo'n "totalcare" service contract al oplevert aan omzet:   $440m voor  9 vliegtuigen.

Uit het jaarverslag, als ik me goed herinner:  72% van de nieuwe motoren, worden met Totalcare service verkocht.
En om het  perspectief te duiden, er zijn momenteel bijna 13000 RR motoren in dienst in de burgerluchtvaart. 
En wat je niet zou verwachten, daarbovenop 16000 motoren (!)  in militaire toestellen.


Als je de markt bekijkt, en de sector,  is het vrij onwaarschijnlijk dat er van overal competitie opduikt, die opeens veel betere technologie heeft en RR overbodig maakt.

 Het lijken mij vrij conservatieve klanten, 100% afhankelijk van nog veel conservatievere regulators.

Verder lijkt het eveneens onwaarschijnlijk dat RR in betalingsnood geraakt, gezien ze nauwelijks of geen schulden hebben.


De waarde van het bedrijf, lijkt me dus op zich  niet aangetast.


Wat zijn de risico's? 
-Koers van het GBP kan omhoog schieten, dan weegt op de kosten. De GDP/USD hedge kan ineffectief blijken - counterparties may default.

-De afdeling Power Systems is conjunctuur gevoelig,  met zware motoren voor mijnbouw voertuigen en zo.
 
- burgerluchtvaart klanten kunnen massaal orders cancellen.

- wereldvrede, eeuwigdurend.

- enorme boete wegens aktieve corruptie bij defensie contracten.
 -....


Een mededeling over hoe het werkkapitaal dit half jaar wat groter zal zijn dan verwacht, de FCF wat kleiner of dat de defensie onderdelen minder konden verkopen dan gedacht, tja, da's mogelijk levensbelangrijk voor daytraders en zo,
Dat dit bedrijf überhaupt positieve free cash flow genereert op dit moment, is al opmerkelijk


Het verandert echter kennelijk wel de prijs van het aandeel, en zelfs  in de richting waar ik als koper van hou: down down down.

Als ik dan toch met die nonsens "forward guidance" moet leven, kan ik er maar beter het beste van maken.

Ik heb m'n positie in RR vandaag dan ook uitgebreid.



long RR

( Voor wie er niet genoeg kan van krijgen, het 2013 Annual Report )







 
    


 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen