dinsdag 21 oktober 2014

onverwacht


Hoewel deflatie nog niet geland is,  is de prijs om aan de huisvestingsnood te voldoen al stevig gezakt  :  tenminste voor de prijsbewuste belegger.

Gezien z'n koopkracht omgekeerd evenredig stijgt, stijgt de rijkdom van deze belegger.


Ik heb het al eerder vermeld, de Belgische/Vlaamse huisvestingsmarkt is 1 van de inefficiëntste markten die ik ken,  bijzonder weinig ratio, overdosis emotie/dogma/extremisme, versterkt door achterlijke overheidsinmenging.


Echter, dat al lage huurprijzen in reële termen nog zouden zakken,  dat verrast me.


*************************


Een voordeel dat ik als huurder erg kan smaken,  is dat je erg makkelijk de huisvesting kan aanpassen aan de behoefte.

In den beginne was ik alleen, huurde een klein apartementje boenk in 't midden van de stad. Alles te voet en met het openbaar vervoer gedaan.  Ik had zelfs geen fiets (nodig).  

Als koppel was het wringen, maar het ging nog net.

Met de eerste nakomeling, moesten we verhuizen, want met het extra bed(je), ging de deur niet meer dicht, gewoon geen plaats meer.  :-)

Dus naar een woning met 1 extra slaapkamer(tje).

Aanvankelijk  paste de volgende daar ook nog in.


Maar dat bleef niet duren, zodus werd wat groters gevonden..

... enzovoort, enz. . 

Nu is het gezin op z'n grootst, en wil ieder z'n eigen kamer,  dus zijn we onlangs opnieuw verhuisd naar een hut die zelfs deze behoeften dekt.

Ik twijfel er niet aan dat we op middellange termijn het omgekeerde traject zullen inslaan, en steeds kleiner zullen gaan wonen  (en zonniger, véél zonniger).


Als koper gaat dit ook - waar een wil is, is een weg -  doch met veel meer rompslomp en enkele financiële aderlatingen (de reeks transactiekosten alleen al...).

Enfin, uiteindelijk ben ik grote fan van flexibiliteit en optionality,  we zijn ook wel eens van continent verhuisd, en terug.   

Dat gaat zeker ook als zware hypotheek eigenaar, doch moeizaam.


Ik ben me bewust dat heel veel anderen flexibiliteit/keuzes/opties...  haten, die zouden het liefst wortel schieten.  Mij ook goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen