maandag 27 oktober 2014

roadmap


Ge kunt een heel leven lang drie financiële dagbladen per dag lezen, beleggerfora afschuimen en toetreden tot ikweetnihoeveel beursclubjes zonder ooit iets tegen te komen over de allereerste stap: 

"welke strategie ga ik volgen ?"


Bijvoorbeeld,  uw strategie kan zijn om te sparen voor uw huis, en tegen dat het van u is, spaar je voor een huis om te verhuren, en dan nog 1, enz. enz.

Dat is een prachtige strategie: simpel  om bij de les te blijven, altijd duidelijk wat je moet doen (Sparen/afbetalen! Op koopjesjacht gaan!),  en elk tussenstation (=elk nieuw huis) kan je aanraken en bij wijze van spreken omarmen. 


Nog simpeler (en populairder):  geld opsparen op de spaarrekening die het "meest" opbrengt, en als de eerste rekening/staatsgarantie "vol" is (100.000euro),  begin je de volgende te "vullen". 
Overduidelijke strategie, altijd volledig onder je eigen controle, wreed efficient. 


Maar, de dag dat men een budget heeft "om op de beurs te gaan 'spelen'",  gaan alle remmen los. Iedereen kakelt iets anders - meestal op zoek naar the greater fool-  volgt de eerste de beste tips op, krijgt mailboxen vol met "turbo's", beloftes van vermogensbeheerders en andere helpers, ...
Alle controle verdwijnt en helaas neemt de sociale druk toe om minstens even hard te gaan gokken als al de rest.


Niemand die verklaart:" OK,  ik wil van elke firma  duizend aandelen: shell, unilever,  heineken, umicore,  KBC, enz...   Ik begin bij die met de laagste prijs, en dan spaar ik voor die hoger geprijsde. Als ik ze allemaal heb, verdubbel ik het aantal stuks. Rinse, repeat." 


Haast niemand zal openlijk te zeggen: "ik probeer elke  elk kwartaal 1500 euro te sparen en ik koop er dan  VWRL van."  
Met zulk idee verkoop je geen kranten en trekt een coinflippersforum geen clicks aan (behalve http://www.bogleheads.org/forum/index.php ).


Doch dat zeldzame moment dat iemand in de populaire pers zegt dat je vooral  meer moet sparen en internationale aandelen kopen,  weet het journaille niet beter te roepen dan "de Belg spaart al genoeg!!!"...
 Ik vermoed dat de Nobelprijs economie ook volgend jaar aan het Vlaamsch journalistengild voorbij zal gaan.


Wie van nul begint en ooit eens nadenkt over een rationele, haalbare strategie voor zichzelf,    die leert misschen dat z'n doel sneller bereikt wordt als
1) sparen op de voorgrond staat
2) de beleggingen (vastgoed, aandelen, munten, obli's, ...) ......in prijs dalen.
3) er minder lood om oud ijzer wordt verruild, dwz. zo weinig mogelijk handelen

Helaas, met die boodschap kan je geen kranten en broker fees verkopen - verwacht geen steun uit die hoek..
Niet raar dus dat je het enkel hoort van lui die niks aan je te verdienen hebben (Buffett, Bogle, Schiller, ....)

Uiteraard, gezien ieders (begin-)situatie,  persoonlijkheid en doelstelling anders zijn, zal ook ieders 'optimale' strategie er anders uitzien.
 Ik hou het nog steeds  bij Value averaging , omwille van de logica ervan, en vooral omwille van  mijn enorm gebrek aan zelfcontrole en geduld.


Soms is het veel beter om een uur na te denken over geld, dan er een maand voor te werken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten