maandag 20 oktober 2014

verwachtingen


Eerst nog een woordje over Rolls Royce Holdings, zie vorige post.

1) Een extra risico-  inherent aan hun gerief - zijn terugroepacties. Als na vele jaren blijkt dat er ergens een constructiefout in hun motoren zit, moeten ze die dingen repareren/aanpassen. Dat kan vele miljoenen kosten.


2) Een goeroe vertelt wel eens dat je best bedrijven selecteert waarvan je weet dat ze binnen 10 jaar méér gaan verkopen en meer winst zullen genereren.   10 jaar in de toekomst kijken is bijzonder moeilijk,  maar in het geval van Rolls Royce zijn veel van die extra inkomsten nu al besteld. 
Dat maakt het voorspellen toch een weinig makkelijker.    

3) Na de zogn. winstwaarschuwing afgelopen vrijdag, zijn bijna 1,6% van de uitstaande aandelen van eigenaar verwisseld (volume <30m) .  
Dus iets meer dan 98,4% van de aandeelhouders vond het de moeite niet om actie te ondernemen (tenzij eventueel bijkopen).  

4) Er loopt ook een inkoopprogramma van 1 miljard £ ,  dus zelfs al had RR vrijdag alle aangeboden aandelen opgekocht - quod non -  dan waren ze eigenlijk nog niet ver geraakt.

 5) De omzetdaling kan best nog meevallen voor eurofielen. In £ en $ zijn de getalletjes kleiner, maar ondertussen komen die getalletjes met een groter euro bedrag overeen.
  
 6)  RR heeft een geweldige app  (!) voor de investors: de  "Rolls Royce Investor app."
how cool is that?
 
*****************************************

Groot was mijn verbazing toen ik dit weekend een duits krantenartikel las over MeVis Medical Solutions.  Meerbepaald een column van een beurs-nieuwsbrief-auteur, die meestal over kleine duitse bedrijfjes schrijft.
Kennelijk hebben nog anderen dit ook gelezen, want de koers maakt vandaag een sprongetje.

Teneur van het artikel: 
1) MeVis verwacht dat ze contracten kunnen sluiten met nieuw ontwikkelde toestellen/methodes. Voor bepaalde aandoeningen, zijn ze voorlopig de enige met goedkeuring van de regulatoren.
Dit zou de opgezegde contracten met Hologic kunnen (over-?)compenseren.

2) De auteur verwacht dat MeVis een groot deel van de winst van 2013 én 2014 binnenkort zal uitkeren als dividend.


Mijn gedacht:  Hoop doet leven, maar we hebben nog geen idee over het financieel succes van de nieuwe dingen. 
Over het dividend, zonder insider contacten, kan men dat niet weten.  Het probleem bij MeVis is dat het een wreed klein ding is,  waar enkele oprichters/professoren bijna alle aandelen bezitten.
Ge zijt als kleine aandeelhouder volledig overgeleverd aan die lui,
waarvan er geen 'track record' is op vlak van investeringen en kapitaal allocatie , ze zijn vaak eerder per toeval daar beland.

Als het goede kapitaal allocators zijn, prachtig.  Indien niet, kan je decennia lang met dood geld zitten.  
"Echte" waardebeleggers vinden dat natuurlijk geweldig, al die latente meerwaarden, al die cash op de bank.

Doch ik ben geen waardebelegger, ik zie liever een management dat verstandige dingen doet met de free cash flow.

Misschien daarom dat men dergelijke firma's niet wil en heb ondertussen begrip voor deze wens.

 Tack hoort niet meer tot dat lijstje, gezien hij de cash héél graag aan het werk zet. Maar dat wist ik toen nog niet, eh.


 *****************************************


Of ik al koopjes gevond heb?

Ik moet toegeven dat ik afgelopen vrijdag redelijk slecht gezind rondliep.  Na 3 jaar wachten, leek het er eindelijk nog eens op dat er serieus kon geïnvesteerd worden,  vooral in de eigen portfolio:

Ik keek likkebaardend naar de crashende koersen van Picanol (&TESB), Standard Chartered en zelfs het weinig beweeglijke Van de Velde zakte. Haleluja!

Ik had gehoopt dat ik tenminste over deze fondsen een significante hoeveelheid cash ging mogen uitsmeren. 

En toen werd het vrijdag, en alles donkergroen, gdvrmiljaardenndeju!!!


Een geluk bij een ongeluk dat wat cash  terecht kon bij RR,   alle beetjes helpen.


Dus om op de vraag te antwoorden?  nee, want telkens ik iets vind, loopt het meteen weer weg!



****************************************

Aktuele tegenvraagjes:
Komt de goede oude tijd terug bij Mobistar ?   Of maakt 1 zwaluw de lente nog niet...? 


**


1 opmerking:

  1. Top Stanley,

    Mooie post , RR & STAN beginnen inderdaad zeer interessant te worden!

    Keep up the good work

    BeantwoordenVerwijderen