woensdag 26 november 2014

marge


Het is makkelijk om te besparen op iets wat je in een gemiddeld jaar niet nodig hebt.

Maar dat kan ook erg dom zijn,  want als je het nodig hebt, kan je leven ervan af hangen.


In noodsituaties bv.

Dat komt omdat we in gemiddelden denken (=zonder noodsituatie), en zelden "at the margin" (waar je overleven van afhangt).


Zo heeft de gemiddelde persoon in een gemiddeld jaar de uitmuntende kwaliteit van heel goeie autobanden niet nodig.  En de weinige keren dat de autobanden in de dieprode zone komen (bij harde rem-mannoeuvres, merkt ie het wellicht niet eens

Dus vindt hij/zij het niet belangrijk om te checken wat de verschillen in remweg zijn tussen die hele goeie, hele dure banden en die spotgoedkope.  Terwijl dat makkelijk 15 meter kan zijn, wat ongeveer het verschil is tussen op tijd stilstaan  en met pakweg 70km/h  in de hindernis knallen.


******

Minder vergezocht, bij meer kwetsbare deelnemers aan het verkeer, motorrijders, en vooral, hun kleding.
De beste manier om moto-kledij te kopen, is zich voor te stellen dat je net in een tegen redelijke snelheid een onvermijdbaar ongeval/valpartij verwikkeld bent.  Je bent net van de motor gevlogen en je zweeft nog die seconde in de lucht voordat je minstens 25meter lang de rauwe asfalt gaat afschrapen plus tegen wat boordstenen en een paaltje of drie gaat kwakken.

Welke kleding zou je op dat moment willen dat je gekocht had? 

 Teensletsen en een zwembroekje of de op jouw maat gemaakte lederkombi replica van Valentine Rossi ?  

95% van de motards kiest gewoon het goedkoopste, want accidenten, dat gebeurt enkel bij de anderen, die niet zo goed met de motor kunnen rijden...

Wat in >95% van de ongevallen met tweewielers (zwaar) getroffen wordt, zijn de handen.  Je zou dan toch op z'n minst verwachten dat motards hier 150euro zouden spenderen om hetzelfde gerief als MotoGP piloten te bezitten,  handschoenen die makkelijk een langdurig contact met de bodem overleven?  
Motto: met een goeie moto-handschoen sla je een autoruit in zonder iets te voelen.

Een no-brainer, maar kijk maar eens naar de hopeloze brol waarmee 90% vd motards rond rijdt.

Volgens niet al te snuggere lui, economen, zouden mensen rationeel handelen. LOL.


*******


In noodsituaties heb je andere, betrouwbaardere systemen nodig dan in "gemiddelde" situaties.
Toen enkele jaren terug een storm over een festivalterein raasde en enkele bomen en tenten platduwde, viel meteen alle communicatie uit, ondanks het feit dat het hippe volkje ongetwijfeld over de coolste smartfoon beschikte.
Ook omdat in het bananenkoninkrijk aldaar men zoveel mogelijk bespaart op noodsituatie-infrastructuur (keurig genoemd naar een voormalige koningin die in een noodsituatie om het leven kwam). 
Waarom investeren in iets dat je in een gemiddelde legislatuur toch niet nodig hebt?


Maar bij SPOK (ex- USA Mobility) geloven ze dat er ook buiten de USA ruimte is voor hun infrastructuur, als deel van een presentatie voor investeerders, te vinden bij de SEC filings 

Wie weet wordt het nog een groeibedrijf!

En eentje voor couponknippers, ze willen in 2015  10% van hun ondernemingswaarde naar de aandeelhouders laten vloeien. 

*************

Thanksgiving, Turkeys,  het heeft volgens Taleb ook te maken met ons onvermogen om "at the margin" te denken.  Zoals kort besproken alhier
Optieverkopers kunnen 'gemiddeld' een beetje verdienen, tot ze 50m over de asfalt gesmeerd worden en tegen een paaltje eindigen. 

************

Allemaal als volgt te vatten:    "Looking smart for awhile, until you look stupid."

----------------------------------------


long SPOK

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen