dinsdag 18 november 2014

NNT(orfs)


Afgelopen weekend stond er in de kwaliteitskrant een herwerkte speech van de rector van de KUL over onzekerheid, hoe onzekerheid je geest wakker en open maakt of houdt.


Lezers en liefhebbers van de schrijfsels van Taleb zullen daar bestens mee vertrouwd zijn.


Pré-Taleb ging ik ervan uit dat alles wel zou blijven zoals het was,  nl. voor mezelf altijd "zekerheid" : wel een werkgever, altijd wel een inkomen. En indien niet, altijd wel een ultiem vangnet.

En gezien ik toch weinig of geen vermogen had en dus weinig te verliezen had, kon ik het in de risicovolste dingen steken:
stukken grond in Afrika, in landen waar burgeroorlog heerste en die regelmatig mekaar beschoten.

Maar ook geïnvesteerd in wat eenieder die me kent  een nutteloze, hopeloze zaak vindt: mezelf.
Onbetaald verlof, zo lang het ging.

Zalig.  Je hebt dan tijd om al die boeken die je ooit eens wou lezen, te lezen. En per toeval land je dan zelfs bij het werk van Taleb.  Paradigm shifting.


Post-Taleb ziet de wereld eruit zoals hijzelf het verwoordt in een aphorisme:

"What they call "risk", I call opportunity; but what they call "low risk" opportunity, I call sucker problem"

 
Pre-Taleb had ik nooit nagedacht over de fragiliteit van inkomsten.  Post-Taleb liep het koud zweet over mijn rug toen ik vaststelde dat ik eigenlijk van 1 inkomstenstroom (uit arbeid) afhing.
Zéér fragiele loonslaaf.

Om dat tegen te gaan, formuleer je een doel: meerdere inkomstenstromen verwerven, liefst onderling niet gecorreleerd.
Zodat ge niet geruïneerd zijt als er iets totaal onverwacht, volledig verkeerd uitdraait.


Daarom beleg ik. Niet om rijk te worden, niet om 1 of andere index te verslaan of voor "kijk-eens-mama-wat-ik-kan". 


Teveel correlatie baart me zorgen,  het is niet goed dat het maanden- of jarenlang goed (of slecht) gaat met alle investeringen tegelijk, dat wijst op te veel samenhang. 

Vergelijk het met een hypothethisch vastgoed-magnaat die in elke hoofdstad van de wereld een gemiddeld appartement verhuurt. Er zullen er altijd wel een paar leeg staan, sommige huren worden betaald in munten die minder waard worden, andere worden net meer waard,   maar de totale inkomstenstroom zal niet erg veel afwijken van het jarenlang gemiddelde.
Enfin, dat denk ik toch.

 
In realiteit ben ik geen magnaat, en moet dus op zoek naar proxy's voor dergelijke weinig gecorreleerde inkomstenstromen.
Automatisch kom je dan bij beursgenoteerde firma's. Liefst goeie businesses met gezonde kasstromen, actief in verschillende sectoren en continenten.


Momenteel ben ik best tevreden met relatief lage correlatie van m'n posities.  

Terwijl elders alles matig tot goed draait, is het in dit opzicht uitstekend om toch ook deel te hebben in kwakkelend Azië:.  
Direct exposure door Stanchart,  gedeeltelijk door Picanol, en indirect door VFEM en ECH.


Niet lang geleden waren bv. Spanje/EWP en TSRA hopeloze gevallen,  vandaag iets minder.

Trouwens, tijdens de grooote financiële crisis, bleek grond in Afrika plots m'n "veiligste" bezit! :)


Het kan verkeren.

Het zal verkeren.

Dat maakt het net zo'n plezante hobby. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen