donderdag 18 december 2014

klandizie


Vandaag werd een gehele pagina in de FT gewijd aan low-cost airlines die op lange afstandsvluchten gokken.

Vooral Norwegian , en AirAsia. 

Hmm, twee  klanten van RR ,  en de eerste zou  volgens de kenners in de FT geen lang leven beschoren zijn.   Voor de tweede zou de kans op slagen iets groter zijn.


Die van Ryanair zegt dat de wide body vliegers nog te duur zijn om te kunnen slagen tussen EU en USA, dus Norwegian is een vogel voor de kat. 

Lees: Mr.Ryanair  wacht tot ze bij Airbus/Boeing diep in de knoei zitten, en zal dan een heel groot pak identieke cattle class vliegers bestellen met overal een duizelingwekkende discount.
't zou niet de eerste keer zijn dat hij slimmer inkoopt dan de rest.


Da's het probleem met "backlog", je weet nooit hoe solide die bestellingen zijn.
Remember, GTAT had niet lang geleden ook een heel dik orderboek. Bleek totaal waardeloos. 


En bij RR verloopt er heel veel tijd tussen bestelling en levering - in die tijd kan veel misgaan.

Anderzijds kan je argumenteren dat goedkopere olie de luchtvaartsector weer wat ademruimte geeft en de groei kan doen versnellen.

Voor zover ik het begrijpt, boeken ze bij RR een deel van de bestelling - ik vermoed de motoren - in hun backlog,  maar de rest van het contract niet.
Dus zelfs al gaan er wat bestellingen in de mist, kan de omzet uiteindelijk nog meevallen.


Nu, als de brandstofbesparing effectief zo groot is dan op papier (ca. 25%),  dan moeten alle spelers wel investeren,   low cost of niet. 
Dat kan verklaren waarom de 1500 bestelde XWB's  voor 40 verschillende klanten zijn.

Some facts about the Trent XWB:

  • Each Trent XWB is made up of more than 20,000 parts.
  • The fan case of the Trent XWB, at just under 10ft in diameter, is wider than the fuselage of Concorde.
  • The fan blades at the front suck in up to 1.3 tonnes (more than a squash court) of air every second at take-off.
  • The force on a fan blade at take-off is equivalent to a load of almost 90 tons, the same as nine London buses hanging off each blade.
  • Inside the engine, each of the 68 high-pressure turbine blades generates 800hp at take off - the equivalent to that of a Formula 1 racing car - and the blade tips reach 1,200mph (nearly twice the speed of sound).
  • The HP turbine blades operate in an environment where temperatures can exceed 2,000C, higher than their melting point. Each blade has tiny air holes in it, through which 'cooling air' (at 700C) is blown to cover the blade's surface.
  • At full power, air leaves the nozzle at the back of the engine at almost 1000mph.


Hopelijk vallen de kinderziektes niet te duur uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen