woensdag 25 februari 2015

tunnel


Denk eens diep na en ver terug :  hoe vaak is het ooit voorgekomen in je rijkelijk bestaan dat iemand z'n/haar mening heeft veranderd omwille van jouw advies/argumenten/goede raad/waarschuwingen/nieuwe feiten/...?


En hoe vaak heb jij je overtuiging veranderd na het horen van andermans advies/argumenten/goede raad/waarschuwingen/nieuwe feiten/...?


Het verschil tussen beide aantal keren heet:  jezelf iets wijsmaken.  We geloven van onszelf wel dat wij rationeel zijn en ons laten overtuigen door goede argumenten en goed bewijsmateriaal - maar is dat wel zo?

 We praten vooral met lui die al op voorhand akkoord en overtuigd waren van ons gelijk, en vice versa. De aangenaamste weg en we kunnen geloven dat we rationeel bezig zijn, in tegenstelling tot de anderen.. 

Zo ontstaan tunnelvisies.

 
Ik moet eraan denken terwijl ik genoot van dit filmpje.  En ergens achteraan vaststelde dat m'n ene werkende hercencel onmiddellijk in overdrive ging om excuses te zoeken waarom een 30y mortgage niet altijd en niet overal een goed idee hoeft te zijn...  
Busted!

************

Maar eerlijk, denk je nu echt dat een diep vastgoedgelovige Vlaming zijn gedacht gaat veranderen in een forum-gesprek, bv. dit

Voor z'n hoop stenen is ie in z'n nopjes met een pre-tax, pre-kosten, theoretisch rendement van minder dan 3,5%  per jaar.

Voor niet-stenen eist ie gegarandeerd 6%.  

Hartverwarmend dat er nog engelen te vinden zijn die -tegen beter weten in- pogen te argumenteren met moeilijke woorden als opportuniteitskost, marktrisico en non-market risico (spreiding), enz.


Trouwens universeel, hoor,  meest gelezen draad bij de hollanders, dik 27000 posts, en beide kampen worden met de dag overtuigder van hun gelijk. Ik heb niet alles gelezen, maar eentje die van gedacht veranderd is, ben ik nog niet tegengekomen.

Niks aan te doen, vrees ik.

++++++++++++++++++++++++++++

Ik heb me dit jaar voorgenomen om me nievers mee te moeien en m'n energie er niet meer aan te verspillen. 
Totnogtoe lukt het aardig. Best een verwezenlijking, want deze cartoon gaat 250% over mij.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten