maandag 2 maart 2015

moeilijk vertaalbaar

Serendipity is 1 van de moeilijkst vertaalbare woorden uit het Engels. 


En men zegt wel eens dat een opportuniteit zich dan voordoet wanneer het toeval/geluk op een goede voorbereiding stoot. 


En zulke dingen komen  voor.  Maar je moet er niet alleen voor open staan, ge moet u ook ervoor open zetten.  Ge moet af en toe eens zotte dingen doen,  kwestie van bij te leren. 

Mensen die ik redelijk goed ken, hadden hun (helaas grotendeels geleende) centen samengelegd om een vastgoedprojectje op te starten in een provincie stadje in een ontwikkelingsland.  
 Wel op een erg goeie locatie binnen dat stadje. 

Maar namen dan teveel hooi op hun vork, door alles tegelijk te willen afwerken. 

Zo bleven ze achter zonder geld, met reeele woekerrente schulden, maar zonder (bruikbaar) vastgoed.  

Toen de eerste naar mij kwam voor een bail-out, duurde het niet lang vooraleer ieder zijn/haar aandeel aanbood.  

Blinder kan je niet varen. 
 Geen mens kon mij vertellen wat het rendement van dergelijk vastgoed zou zijn.

Ondertussen is het afgewerkt, beetje mooier en degelijker dan doorgaans gebruikelijk,  met voor zover mij bekend erg tevreden huurders. 


Nu weten we erg veel meer dan vele anderen:  het ebit rendement ligt op de magicformula zeef (in lokale munt). In euro's nog wat veiliger op de zeef, gezien de euro-slapte. 

Ik was dus al een tijdje op zoek naar verdere grondstukjes/panden in vergelijkbare oorden, om de truuk te herhalen.  Maar niks bruikbaars gevonden. 


En dan blijkt ineens de direct aangrenzende buurman zowel geen geld meer te hebben om z'n pand helemaal af te werken,  als dringend geld nodig te hebben.... 

Serendipity, ...

We'll pay cash.  :)

++++++++++++++++++++++++++++++


Volgens academici en vele experten, ben ik de patsy in bovenstaand verhaal. 

Want ik had beter m'n centen in lokale T-Bills gestopt, met zogenaamde risk-free rente,  dan had ik netto wellicht enkele (pro-)centen meer verdiend.

Doch ik peins dat ik m'n centen veel beter kan investeren dan wat de regering met haar schulden allemaal uitricht.  
En met een positieve "externality", mensen hebben een ruimere keuze aan bewoonbaar vastgoed  
dan wanneer investeerders de regering geld geven om straaljagers en V8 Land Cruisers  voor zichzelf te kopen, en/of directere vormen van diefstal.

  
Binnen 40 jaar maken we de balans op.  

*************************

Het is trouwens een compleet verwaarloosde sector.  Hoewel >90% van bv. het private equity kapitaal ter plaatse  in vastgoed gestoken wordt,  investeert helemaal niemand in de second-tier stadjes, hoewel die ook neig groeien. 
Al het geld gaat naar de weinige prime-properties,  die ondertussen zo overprijsd zijn, dat de crash enorm veel pijn zal doen.

Ook al is het er veel te warm voor: men schaatst overal gaarne naar waar de puk net was.  













 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten