dinsdag 17 maart 2015

tea time


Uit de Süddeutsche Zeitung afgelopen weekend :  waar komt de beste thee ter wereld vandaan ? 


Voor we daarop het antwoord geven, dient efkes herhaald te worden dat de "investment thesis" om te investeren in thee-plantages en andere tropische of minder tropische planten zich baseert op de hypothese dat de vraag naar thee altijd maar toeneemt, terwijl de produktie/plantengroei om God-weet-welke-reden "van nature" beperkt zou zijn. (*)


Die hypothese is al vaak ontkracht, bij tal van (soft) commodities   maar dit leidt niet tot een voortschrijdend inzicht bij de plantage believers. 
Integendeel, een soort van "backfire-effect" treedt op en ze gaan nog harder geloven in hun denkfouten.   Zeker als ze al zoveel erkenning en volgelingen op tinternet geoogst hebben met hun zogenaamd inzicht en de sociale status er begint van af te hangen.  En andere volgelingen zelfs beveks hebben opgericht en zo. 

Want zoals Upton Sinclair al wist:  "It is difficult to get a man to understand something, when his salary depend on him not understanding it!"


Nu, de beste thee ter wereld komt uit .....   de Schotse Highlands.  

Of all places... 

Als een thee struik daar vrolijk overleeft , veel dichter bij een poolcirkel dan bij de evenaar (waar ie ook overleeft!) - op 750m hoogte dan nog-  dan lijkt me dat er landbouwkundig gezien niet al te veel beperkingen op de mogelijke wereld-thee productie staan. 

(*) in mijn tijd zat ik vaak alleen in de lessen tropische fytotechnie , moet voordien en nadien een veel populairder vak geweest/geworden zijn, als ik afga op het aantal thee/palmolie/cacao/...  "kenners" op coinflippersfora. 

 
Enfin, Ik wou eigenlijk enkel melden dat ik het jaarverslag van Amsterdam Commodities aan het lezen ben.  :-)

Na 2013 is ook in 2014 de prijs van thee gewoon gezakt, zeggen ze bij acomo.  


 







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen