donderdag 18 juni 2015

verdeelde lucht


Wat Boeing allemaal van plan is in de lucht, 
als we dit artikel in de WSJ mogen geloven. 

Zoals de krant al opmerkt :

"The concern for Boeing is whether Airbus will have taken much of the expected 1,000 plane 757-replacement market by the time its plane is ready."

Als je naar de orderboeken bij Airbus kijkt, staan daar bijna 4000 toestellen in voor hun upgrades A320 neo en A330 neo. 

 
Hoe je een geheel nieuw ontwerp rendabel kan krijgen met een produkt voor een niche markt -iets tussen de A320/B737 en de A330/B767/Dreamliner in -  lijkt me een redelijk lastige vraag.  
 De redenen waarom ze al lang geen 757's meer bouwen, lijken nog steeds geldig: geen vraag naar.
 Die low-cost markt moet zich ook in Asia nog bewijzen.  Vandaag stond in de Financial Times een niet zo positief artikel over de cijfers (lees: enorm rap groeiende schuldberg vs. amper cash flow) van AirAsia.  


Nu Airbus: 
"Airbus's concept teams are thinking less ambitiously"


Hetgeen me in dit geval een verstandigere houding lijkt.  
Tot ze over de A380 upgrade beginnen,  ook een weinig lucratieve niche....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten