dinsdag 2 juni 2015

winkelen met tegenwind


Het is gevaarlijk om voorspellingen te doen, maar o zo leuk.

In de Financial Times van vandaag staat een redelijk lang artikel over de poging(en) van Walmart om in de Kenyaanse/Oostafrikaanse retail handel voet aan grond te krijgen, nu in een shopping mall "Garden City".

Mijn profetische voorspelling:  dat zie ik niet goed komen.

U weet natuurlijk hoe men met dergelijke retail geld kan verdienen:  men neemt piepkleine marges op elke verkoop, maar men verkoopt heel erg veel zodat je een erg hoge inventory turn hebt, en als je je leveranciers (veel) later kan betalen dan jij betaald wordt, financiert dit je expansie - een negatieve cash conversion cyclus.


Nu zijn we echter in Oostafrika, en moet men werken tegen lokale spelers. 

Die lokale spelers verdienen hun geld grotendeels anders.  Die stockeren heelder magazijnen met allerhande chinese en ge├»mporteerde brol,  en hebben 99% van de tijd meer personeel daar rondlopen dan klanten. 

En die verdienen geld gelijk slijk.

Hoe?  Fraude. 

Walmart zal vaststellen dat zelfs al nemen ze geen marge,  die lokale spelers altijd net onder hun prijzen zullen gaan.  Want Walmart mag geen douane omkopen, en moet alle import en omzet keurig aangeven.

Dat betekent dat alles wat ze importeren (nagenoeg alles afgezien van Blue band margarine en vers fruit)  met minstens  50% getaxeerd wordt,  plus nog wat extra commissie om de containers uit de haven te krijgen voor alles gekookt en gesmolten is in de evenaarszon.
Die dingen zitten daar doorgaans maanden vast, wat betekent dat de cash conversie er beroerd gaat uitzien. 
De lokele spelers doen dat "anders"...

Da's enkel bij de inkoop, een inkoopnadeel in dubbele/triple procent cijfers.



Nu komen we bij de handel zelf.  Veel personeel, dat nominaal goedkoop lijkt, maar heel veel tijd heeft om dingen "van de camion doen te vallen", en elk gepikt artikel, gaat knalhard van die piepkleine walmart marge.  

De manieren zijn legio, en de meeste klanten hebben niet door wat er gebeurt.
Bv.  de klant koopt een hele resem artikelen, waaronder enkele flessen wijn. 
De kassier(ster) checkt het kasticket, en merkt "plots" dat er 1 fles te weinig gerekend werd, "sorry, it's xxx shillings more, sir".  

waarvoor de klant dan geen kasticket krijgt...

Voor de lokale speler, die geen astronomische importtaksen op wijn gedokt heeft, absoluut verteerbaar.

Voor Walmart echter ... problematisch
:-))


Natuurlijk, bij Walmart zijn ze helemaal niet achterlijk - zoals bleek uit avonturen in Mexiko wagen ze zich ook wel eens aan wat gefoefel -   en concentreren ze zich met "Game"( Massmart) momenteel vooral op een niche:  eencombinatie witgoed, doe-het-zelf gerief en tuinmeubelen, niet dingen die je elke week gaat kopen.

Toch blijft het een strijd die ze niet gaan winnen.


Update: ik lees net dat in een buurland de (zuidafrikaanse) retailer,  Shoprite, het ook bijzonder moeilijk heeft met de lokale competitie .

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen