donderdag 2 juli 2015

ETF anker



Een probleem met een eerder quantitatieve strategie zoals mijn kwartaals-ETF aankopen,  is het

ijk - punt.


Je moet ergens een basis vinden om de getalletjes van vandaag mee te vergelijken.


Bij de dark-liquidity.com single country ETF strategie gebruiken ze een bewegend punt, nl. de prijzen zes maanden geleden.

Dat levert per definitie op de laatste positie  die ETF op die procentueel het meest gedaald is t.o.v. de prijs een half jaar eerder.
Als je dat 3 decennia lang opvolgt, zullen wel ongeveer alle ETF's aan de beurt geweest zijn.

Maar je pikt misschien ook enkele landen op op het moment dat ze niet echt "goedkoop" gewaardeerd zijn, ze waren het enkel relatief t.o.v de anderen en t.o.v. zes maand geleden.


Ik heb dat veranderd in een vaste referentie, de $ prijs eind november 2011 - min of meer toevallig, maar ook omdat de US en Europese markten een mini crisis beleefden.  


Het pijnpunt met deze referentie:   kennelijk beleefden op dat moment de BRICS landen en de emerging markets hoogdagen,  want het clubje landen dat nu steevast opduikt als "goedkoop" :

Brazilie, Rusland, Canada, Australia, Malaysia, Indonesia, Chile... 

Allemaal gerelateerd aan grondstoffen, ... 
 

Ik probeerde zulk fenomeen te hedgen, door die rangschikking te kruisen met de afstand tot de 52W lows.  
Dat filtert echter momenteel enkel de volatielste eruit, Rusland & Brasil.  Of de allergoedkoopste, zo je wil. 
Een en ander toont zich in de opgebouwde ETF portfolio, behalve Spanje, alles zogezegd "emerging" markets, die alles doen behalve "emerging".  



Enfin, volgens m'n strategie ziet de top drie er vandaag als volgt uit:

1. ECH  (Chile)
2. EIDO (Indonesia)
3. EWC (Canada)



Nu,  ik blijf maar verder doen gelijk ik bezig was - elke formule heeft voor- en nadelen en ik kan best leven met de huidige nadelen. 

Want Chile is ongemerkt evenveel gezakt dan Rusland (-35% vs. -36%).  T.o.v. april 2012, is Chile bv. zelfs meer gezakt dan Russia (-42%  vs -39%). 




Radicaler zou zijn om gewoon elk kwartaal de gehele wereld op te pikken: VT.
Veel saaier, misschien ook veel beter,  doch die zijn momenteel 46% duurder dan eind november 2011,

Dus men zou er DCA gewijs  31% minder van krijgen, terwijl bij ECH ik er over de helft meer krijg.

Ex ante lijkt me dus veel meer  deelbewijzen verzamelen in de Chileense markt de betere koop dan 30% minder deelbewijzen in "de wereld" ( in realiteit 50% Usa en 50% non-USA, een probleem op zich).


Hoe het ex post eruit zal zien, kan ik niet weten.


We zijn slechts 4 jaar bezig, we zullen wel zien waar we binnen een jaar of twintig staan. 


 
Ongetwijfeld zou het veel interessanter zijn voor de DCA spaarder mocht VT en de hele wereldmarkt op -46% staan,  dan zou het pas deelbewijzen regenen in de top drie! 


"Nothing is easier than self-deceit.
For what every man wishes,
that he also believes to be true.
"
― Demosthenes






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen