maandag 20 juli 2015

gevoeld versus ongevoelig



Wat doet het meeste pijn?

1)  1500 euro  kosten hebben aan een voertuig

2) 3000euro/jaar waardeverlies van een voertuig.



Hoewel de rationele homo economicus het tweede veel erger vindt - het zou op z'n annual income statement het meest aan aan de netto winst vreten, vind ik (en héél veel anderen met mij) het eerste veel erger.

Wat het is een cash uitgave.  De tweede is non-cash,  daar volgt de cash uitgave pas als je het voertuig dient te vervangen, en dan noem je het capex.  

De emotionele pijn is veel groter bij de cash. 
Wanneer we een ander voertuig kopen wanneer de eerste "afgeschreven" is, gaan we dat rationaliseren : het ding is al zo oud, er "komen kosten aan", enz enz.


Sommigen maken de depreciatie pijn even groot (en nog groter) door voertuigen te gaan financieren: bv. ca. 2/3 van de voertuigen in Duitsland zijn gefinancierd...

zodat de non-cash afschrijving toch maandelijks gevoeld wordt.  Data voor de andere landen zullen niet veel verschillen, peins ik.


Soit, valt het op dat m'n volledig gedeprecieerde, derdehandse appelsienenkist niet in eerste instantie door de keuring raakte?  :)


*****************


Ik vind het amusant hoe een privé verkoper van een monetair-zwart-gat-voertuig,  uren/dagen/maanden lang leuren  om 200euro meer te krijgen voor z'n vehikel, terwijl ie (zonder er ooit aan te peinzen) aan z'n "premium" kar al pakweg 40.000euro verlies heeft geslikt.

Opnieuw, die 200 is cash, de 40K  non-cash en-dus-niet-zo-erg!


Gelukkig zijn markten  efficiënt en uitsluitend bevolkt door rationeel handelende lui.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten