dinsdag 14 juli 2015

logica



Als de input brol is,  zal de output ook brol zijn.

Lijkt voor de hand liggend,  maar bij deze kwaliteitskrant toch een artikel waard.


Hoe kunde weten of in dees geval den input brol is? 

Begin al bij het begin: als ge gemalen koffie koopt,  moogde 99,99% zeker zijn dat er niet alleen de AA bonen inzaten,  maar ook de kleinere bonen, de restjes, en wellicht ook het afval.
Ah ja, want gemalen ziet dat er allemaal hetzelfde uit.
(en als ge 't echt wilt weten, redelijk naief om te geloven dat er ook maar 1 AA boon in zou zitten - die roosters halen ergens hun sappige marges vandaan!)

Dus als ge erg goede kwaliteit wilt, zult ge bonen moeten kopen - die ge dan zelf maalt en zo.

Verwachten dat een duur machien uit brol poeder/capsules goeie koffie maakt, is als geloven in Sinterklaas. Met het verschil dat een paar grote branders erg rijk worden van uw geloof in een apparaat.


Voor de rest verschillen de smaken te veel, en koop je gewoon wat je lekker vindt.


Ik drink het liefst de allersimpelste (filter)  koffie, en bij mij in huis komen normaalgezien enkel pakken bonen binnen van de soort waarmee ik heb leren koffie drinken. 

Optimaal zou zijn om de bonen groen te kopen, en zelf te roosteren.  Wat in de USA veel meer gedaan wordt dan in Europa, raar maar waar. 

Wij gunnen de koffiebranders blijkbaar hun erg goeie business.
  
 ********************************

Ik neem trouwens aan dat koffiebrander Starbucks een mogelijk "lollapolooza" bedrijf is:  Het kan extra cash blijven investeren aan blijvend hoge marges/hoge ROIC.  Zeer zeldzaam, zeer fijn.
 
Wat me dwarszit:  hoe duur mag zo'n mogelijke lollapolooza firma gewaardeerd zijn?  
Ik vind het te duur, ver boven mijn pijngrens,
 Herr Kissig vindt het een koopje.  Hij gelooft dat het bedrijf nu op het punt staat waar coca cola in de jaren '80 stond, net voor de grote expansie.


Contra: mogelijk is het gewoon de opwaartse fase van een hype, en mogelijk worden er een pak kosten onder de mat geveegd (lange huurcontracten, belastingen, enz.).  Dat valt niet op, tot de hype voorbij is.

Dan eindigen we in de liga met KORS.  Die konden -zolang de hype aanhield- ook keihard herinvesteren.  Na de hype, zit je met een hoop brol die niemand wil, plus vreselijk hoge vaste kosten (personeel, huur, enz.) 


De toekomst zal het ongetwijfeld uitwijzen.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen