woensdag 22 juli 2015

vree moeilijk


Hoewel ik mezelf wijsmaak dat ik wereldkampioen nixen ben, valt het me toch bijzonder moeilijk  om op m'n gat te zitten en te wachten. Value averaging fatigue!

Ik zie bv. dat TSRA  bijzonder hoog op de Greenblatt zeef ligt.  M'n vergissing om die positie ooit te halveren,  wou ik eigenlijk nog wel ooit 'ns ongedaan maken... 


RTN ligt er ook nog op (niet verwonderlijk, ligt er bijna altijd op)


Ook Western Union ligt er (opnieuw) op. 


En natuurlijk, in de hoogste regionen: KORS , met ietsje lager sectorgenoot COH. 

RR duikt ook dagelijks wat dieper.


Nog net door de zeef gevallen is UTX  (EY ca. 8%  , ROIC 43% ) 

Weer wat bijgeleerd uit de UTX cijfers,  in USD rapporterend waren die optisch niet al te denderend,  in EUR geteld nog best OK.   
Helaas geldt dat ook voor de prijs van een deelbewijs:  in USD optisch een meevaller, in EUR nog wat duurder dan een jaar geleden.

Verre concurrent KONE rapporteert in EUR en leek het optisch beter te doen- maar ligt heel ver achter Otis,  zowel qua omzet als qua marges... 
Otis heeft kennelijk heel zwaar ingezet op China en de gebouwen-boom aldaar - las ik 40% van de omzet?- 
 en die handel draait kennelijk voor geen meter meer.  
Uit het hoofd dacht ik dat de Kone omzet in China rond de 20% bedraagt.  

De prijs van een aandeel Kone schoof op na de halfjaarcijfers,  maar nadat men de Otis data te zien kreeg,  is die rap teruggeschoven.  :)
 

Wat het zo moeilijk maakt om geen UTX in te slaan ... hoe vaak kan ik een multiple moat bedrijf oppikken aan quasi Greenblatt voorwaarden, omdat bijna elk deelgebied tegenvallers kent :
-Sikorsky verzwakt door defensie-cuts, en veel orders voor olie-firma's. 
- Otis verzwakt door mogelijk China debakel
- Pratt&Whitney zit nog niet in het grote cash flow tijdperk, en Boeing neemt minder snel de rest van hun waren uit de rekken dan verhoopt. 


Soit, ik ga eraf blijven.  Doch als ze blijven zakken (nu 101,...)  dan gaan we nog moeilijkere momenten tegemoet... 
 






 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen