vrijdag 21 augustus 2015

de schoone en de goal


Het allermooiste aan de Value Averaging strategie is ............ het achterover leunen.

In zogezegd "goede" tijden  (waar de prijs van de port rapper stijgt dan het value path) kunt ge dus ofwel wat  verkopen (gun ik m'n broker en de beurstax man niet) ofwel niks moet doen (=mijn voorkeur).

1 voordeel van niets doen en niet verkopen, is dat ge na een langdurige hausse met een mooie overwaarde zit en dus ook aanvankelijk niks moet doen terwijl  de hausse omslaat in een hoos : 
opnieuw, achterover leunen en afwachten,

 terwijl de gazetten de score bijhouden (correctie! beren! crash! blijf weg! ).


Zalig, met de glimlach van de betweter!. 


Het tweede ingebouwde voordeel is dat ge tijdens de hausse een mooie spaarrekening opgebouwd hebt, waarmee ge moet gaan shoppen als bij de coinflippers de stop losses afgaan en zo - de zogenaamd "slechte" tijden waar ge volgens de gazet van moet wegblijven   :) 


Ik snap echt niet waarom de schoonheid en de inherente logica van zo'n strategie 99,99% van de 'beleggers' ontgaat.  Da's toch zo klaar als pompwater?


Nadeel, als ge maar just begonnen zijt met een relatief grote inleg en er gaat dan meteen bv. een kwart af,  zult ge efkes uw value path achterna mogen lopen...  Been there, done that - precies 4 jaar geleden!

*******************************************

Geen VA path zonder  doel. Wat is het mijne? 

ik zou content zijn als ik de komende zes à tien jaar elke aandelen positie kan verdrievoudigen, en de totale port waarde minstens verdubbelen.   Grosso modo, eh - ik sluit nieuwe posities niet uit als die beter zijn dan de bestaande, uiteraard.   

Hoe goedkoper de prijzen (waar ik dus op reken) , hoe rapper dat doel bereikt zal worden. Logisch.  

Als we van record tot record blijven hoppen, zal zo'n doel wel een jaar of tien vergen omdat er dan simpelweg een massa meer kapitaal/spaargeld voor nodig is. 

Als we blijven voortboeren met de gemiddelde prijzen van de afgelopen 4-5 jaar,  lijkt zes jaar haalbaar. 


En daarna, beste gelovigen,  wil ik ergens in een zonnigere regio genieten, hopend op zoveel mogelijk bezoekende kleinkinderen.

:-)
  








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen