vrijdag 21 augustus 2015

drie G's


Het duurt soms wat langer dan je dacht, maar dan gaat het ineens rapper dan je voor mogelijk hield.

Er zijn lui die de lucht uit de zeepbel wat vroeger zagen ontsnappen dan een resem patsy's bij de Grondstoffen


Verder heeft China teveel yuan/USD bijgedrukt, zoveel yuan dat ze hun peg met de dollar wat moesten laten zakken.   
Je kan de marktprijs lang verstoren en tegenhouden,  maar tegen de tijd dat de grote lichten bij "Trends" zelfs op de eerste pagina gaan wijzen op teveel biljoenen $ schulden,  zal het vroeg of laat toch beginnen kraken.


Een extreem geval van de man with only a hammer syndrome:
De huizenprijs kwakkelt:  de centrale bank (via de staatsbanken) drukt massaal geld bij.
De frauduleuze beurs kwakkelt, de banken drukken geld bij.
De economie presteert zwakkere (en onbetrouwbare) cijfers, de banken moeten geld bijdrukken.
kortom, bij elke scheet negatief nieuws, alle hens aan dek om de geldhoeveelheid te vergroten.

Gratis geld dat door de snuggersten meteen kan geruild worden via die $ peg  voor USD en assets op de wereldmarkt.  

En ondanks die monetaire explosie zou de munt "onderwaardeerd" zijn.  
ik vond dat altijd al:


Het is ook een feit dat erg veel van dat geld nuttig geïnvesteerd wordt/werd, namelijk in de productiviteit van de bevolking (infrastruktuur, fabrieken, ...)  , en  bijgevold dat er bijzonder veel welvaart gecreëerd wordt.   Onmogelijk om in te schatten wat het belangrijkste zal blijken, het goed gealloceerde kapitaal of het slechte. 

**********************************************

Portfolio gerelateerd, ben ik er een beetje door "getroffen."

Stanchart is m'n turbo op Azië.  Draait het daar zo goed als dat ze in Trends en zo altijd beweerd hebben,  zal Stanneke heel hoog vliegen.  Draait het daar in de soep,  zal Stanneke een duikboot nodig hebben en veel reddingsvesten.   
Ik dacht het tweede scenario, maar Stanneke blijft m'n hedge voor het geval ik ongelijk heb. 

Ik peins ni dat ik slim genoeg ben om zinnige hypotheses te verzinnen over regio's met een paar miljard mensen. 
Een verzekeringspolis tegen m'n ongelijk  lijkt dus aangewezen,  en zolang ge de verzekering niet nodig hebt, kost zoiets in de regel geld.



Verder blootstelling via  ETF's,  waar ik DCA gewijs mag uitkijken naar steeds meer waar voor m'n geld.
Malaysia bijvoorbeeld,  de munt is weggeslagen, de lokale prijzen voor deelbewijzen ook. 
Hopelijk houdt de trend aan.

RR heeft precies ook wel wat bestellingen in Azië en een aantal bonen te week liggen op een hoge olieprijs,  aan de RR koers te zien  :))
UTX, vergelijkbaar.

we'll see.
















3 opmerkingen:

  1. Ik denk men positie in RR toch wat te vergroten. Of toch zo gevoelig aan de olieprijs?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zoals 1 post hoger vermeld, wil ik uiteindelijk elke positie verdrievoudigen (minstens), elks liefst op een gunstig moment. Dus ook RR.
    Ik vond het al goedkoop genoeg bij 10 pond en bij 8 pond en er is intussen niks aan de firma veranderd dat toen al niet bekend was (klungelende CEO en niet al te efficiente neven-afdelingen), doch nu staat het onder 8 pond. Moest ik vandaag planmatig een grote brok moeten investeren, zou ik waarschijnlijk ook voor RR kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In euro is het wel nog even duur als vorig jaar @8 pond

    BeantwoordenVerwijderen