maandag 10 augustus 2015

meelij


De meeste dingen kan ik niet, en ik begrijp er nog veel minder van.


Ik vind bijvoorbeeld Melexis een bedrijf dat moeilijk te duiden of te waarderen is.

Op basis van de operationele marges, zou je denken: dikke moat, erg goeie business.

Maar nogal afhankelijk van een cyclische sector, voertuigbouw, waar kennelijk iedereen tegelijk bestelt, maar  iedereen  ook tegelijk gaat lopen.


Verder is dé crux bij Melexis: de belastingen.  Die betalen bijna gene rosse cent belastingen, hun EBIT is haast gelijk aan hun netto resultaat, wat natuurlijk giga impact heeft op de waardering/cash flows.

  Als dat altijd zo blijft, prachtig.   Maar ik kan de houdbaarheid van dat low-tax regime niet beoordelen - en ik poneer dat niemand dat kan, met de Belgische staat als weinig betrouwbare tegenpartij. 


Wat ik zeker niet begrijp, is de marktprijs voor Melexis: de winkel draait anno 2015 mega goed,  lievelingetje van de pers, enz.
Op een bepaald moment zat er een grote portie optimisme in de koers verrekend, applaus op alle banken, hoogste koers enkele maanden terug:  meer dan 60euro.


En dan vandaag , na een rapportje van een bende waarzeggers zonder skin in the game,  kan je voor 43 -44 euro instappen.  Qué?

Tja, de efficiënte handel is ondoorgrondelijk .




1 opmerking:

  1. en minder dan 24h later vindt de markt een deelbewijs opnieuw 47,25euro waard...

    BeantwoordenVerwijderen