dinsdag 11 augustus 2015

Tegenwind, II


In de loop der jaren heb ik redelijk wat anekdotisch bewijs gezien, dat het management van deze Kenyaanse retailer  zo incompetent is dat woorden tekort schieten.

Ik had ook mijn eigen ervaringen in hun winkels in gedachten toen ik iets schreef over talloze frauduleuze dingetjes... :-)

Het verbaast me dus absoluut niks dat de vis rot blijkt vanaf de kop. 


Tussen 2001 en pakweg 2008  had Uchumi pakweg 40-50% van de Oegandese supermarkt-retail markt in handen,  en dat alles met 1 winkel in Kampala.  Dat was de enige supermarkt in dat land die kon werken zoals een supermarkt in Europa/VS,  met een enorme omzet, hoge productiviteit en de inventory werd er op een paar dagen doorgejaagd.
Ze hadden dus alle concurrentie met hun schaalvoordelen in de kiem kunnen smoren.

En als Kenyaanse speler, wisten ze -tenminste in theorie- hoe met de lokale ambtenarij en taxmen om te gaan...


Doch in plaats van hun mega groot marge voordeel uit te spelen en rap uit te breiden zodat de concurrenten hun tanden stuk zouden bijten op de prijzen, duurde het tot 2011 of zo vooraleer de grote lichten een tweede winkel openden. 
 Tegen die tijd was hun marktaandeel verschrompeld, en waren alle prime spots al lang  ingenomen door andere spelers...



You can't fix stupid, but in the long run stupid fixes itself...
 



PS: als men een perfect tegenvoorbeeld wil zien, moet men de cijfers van Inditex (Zara, ...) eens bekijken:   negatieve cash conversie (betalen hun leveranciers maanden nadat ze spullen verkocht hebben), en nemen enorme marges (ongelooflijk vette gros margin).  Second to none...met bijhorende lollapolooza effecten op het eigen vermogen van de aandeelhouder(s).


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen