vrijdag 25 september 2015

de muziek speelt, blijf dansen


Het businessmodel van de Duitse autobouwers is volledig gebaseerd op :
1) erg creatief boekhouden
2) goedkope schulden om de gigantische operationele kosten/verliezen te dekken (enorm capex monster dat minuut na minuut gevoed moet worden). 


Sinds deze post,  zijn die schulden nog serieus vergroot (net debt nu 78.000.000.000euro) , en werd steeds meer cash gesoupeerd voor capex en voor de dividendjes voor de Quands en Klattens van deze wereld  (alleen voor hen al elk jaar een 800.000.000 euro, elke cent moet jaar na jaar bijgeleend worden).

Een record investeringsprogramma (yammie, nog meer capex die niet uit de cash flow kan komen!!) werd aangekondigd.

Toen was er soms bij BMW nog wat positieve cash flow,  nu zijn er kwartalen waar de groep zelfs een negatieve Cash flow from operations toont...  faut le faire.

Het enige lijntje dat nog sneller groeit dan de schulden in dit hedge fund met een autofabriekje eraan: de "trade receivables" - daar steken al die voertuigen in de ze aan zichzelf "verkocht" hebben.

Dat is ook het lijntje waar de grote afschrijvingen te vinden zijn in de volgende crisis.  was ook zo in de vorige, by the way.

En die afschrijvingen zullen groter dan ooit zijn,  ten eerste zitten er veel meer voertuigen in aan "mark to myth" restwaardes , ten tweede  drukt die overvloed aan 'leasing-rückläufer"  op de echte prijzen.
 Bonus:  als de firma "record-verkopen" aan zichzelf meldt, wil dat ook zeggen dat ze binnen 3-4 jaar telkens met een "record-mythe-probleem" zitten.

Zichzelf versterkende problemen, wat wenst een mens zich nog meer?  

 Het enige wat erop zit voor de firma's, is die voertuigen opnieuw aan zichzelf te "verkopen", en je krijgt opnieuw super condities op bmw leningen voor "Gebrauchtwagen".  


Iemand die van second level thinking houdt:  wat zou er gebeuren met zo'n hedge fund met negatieve cash flow  wanneer  de rente stijgt?   78mrd (and counting) KT herfinancieren, tot daar aan toe,  
 maar aan wie gaan ze hun virtueel geprijsd ijzer slijten met plots dure financieringen @6-8% ?   


Niet alleen moeten ze alle bestaande klanten overtuigen, ze hebben nog vele extra klanten nodig zodat  de mythe uit de cijfers blijft. 
  Zij die het kunnen veroorloven, hebben al ene,  zij die het niet kunnen,  hebben er ook al ene, via de BMW bank. 

  Hoeveel sub-sub-prime klanten gaan ze nog vinden?

Hoeveel miljard  schulden zijn draagbaar voor een commodity type businesses? 


Gelukkig kan er altijd op de Duitse belastingbetaler gerekend worden om de trots der natie bij te staan.  Na 700miljard in de banken gestoken te hebben, 
zijn de BMW/Daimler/VW Bank  relatieve kleintjes.
Hopelijk heeft Schäuble ook nog wat over voor de aandeelhouders.   

De Franse staat deed het al voor bij Peugeot:  ze "garanderen"  de schulden, zodat PSA opnieuw kan concurreren met de duitsers  op basis van gesubsidieerde financieringen. 


Het is een klassieker, hoor.  Sales boeken zonder cash flow.  Talloze "groeiende" project-ontwikkelaars/huizenbouwers ginger eraan ten onder,   Enron  natuurlijk ook. 

Alle aandacht in elk communiqué naar het income statement ("groei", Rekord Umsatz Gewinn!! ...),  nooit een woord over de balans of de cash flow.  
   Waarom doet dat ook al denken aan Jeffrey Skilling


Nu is BMW nog 1 van de betere,   bij VW stond eind 2014  133.000.000.000 euro debt op de balans, en het cash flow statement van Daimler,  ...tja.  


Zelfs al zitten ze in de knoei, niemand lijkt die schuldenpositie momenteel belangrijk te vinden. 


"And as we all learned in third grade — and some relearned in 2008 — any series of positive numbers, however impressive the numbers may be, evaporates when multiplied by a single zero. History tells us that leverage all too often produces zeroes, even when it is employed by very smart people. Leverage, of course, can be lethal to businesses as well. Companies with large debts often assume that these obligations can be refinanced as they mature. That assumption is usually valid. Occasionally, though, either because of company-specific problems or a worldwide shortage of credit, maturities must actually be met by payment. For that, only cash will do the job."


"Borrowers then learn that credit is like oxygen. When either is abundant, its presence goes unnoticed. When either is missing, that's all that is noticed."
  (Warren Buffett)



Update:  toch 1 partij die naar de schulden kijkt, en er geen meer wil van VW.  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten