vrijdag 4 september 2015

kistnagels


Enkele dingen hebben me aan het denken gezet: 

- een situatie in m'n vriendenkring die serieus aan het ontsporen is, met verstandige partij(en) en een "lievelings"- partij die kapitalen door neus / lever /longen jaagt, meer dan waarschijnlijk inclusief de (erf-)delen van de verstandige partij(en).
- het opvallend uitgebreide hoofdstuk over "economic outpatients" in the millionaire next door.
- m'n oudste die onlangs luidop dagdromend de mooiste vruchten voor zich aan het reserveren was.


Met de generatie(s) boven mij heb ik geen probleem - voor mijn part mogen die hun laatste cent opdoen.



Doch ik had nooit nagedacht hoe ik het ga aanpakken voor de volgende generatie.

Er moet vooral gerekend worden op voortschrijdend inzicht. 

Wat er zeker niet zal gebeuren: een dure auto voor x, een bouwgrond voor y, een zakje geld bij het huwelijk van z , ...  no way josé. 


Weet niet of het realistisch is, maar ik dacht aan volgende krijtlijnen tegen dat de accumulatie fase (aka. actieve loopbaan) voorbij is : 

-Alle roerende en onroerende goederen gaan in een Holding/stichting/Trust/weet-ik-veel-wat-voor-constructie  - met als nobele, asociale doelstelling mij en m'n naasten van een rustige ouwe dag te laten genieten dmv passieve inkomsten. 

- op mijn verjaardag wordt de net asset value (NAV) bepaald voor het roerende gedeelte
- voor de onroerende zooi worden de  huur inkomsten (post tax, post capex) van de afgelopen 12 maanden opgeteld

- 4% van die NAV  +  80-100% van de netto huurinkomsten  worden uitgekeerd ...op de verjaardag van mijn vrouw. 

In evenveel gelijke delen als dat er gezinsleden zijn.   

Tenzij in geval van nood zullen mama en papa hun deel niet uitkeren maar herinvesteren,  samen met de delen van de kinderen die nog niet oud genoeg  zijn.


+++++

Enfin, het is het billijkste, meest transparante systeem dat in me opkomt. 
Perfect documenteerbaar,  om ambras achteraf uit te sluiten.

En dan mag ieder zijn plan trekken. 

Zullen praktische bezwaren zijn, er kan  fiscaal geoptimaliseerd worden, bv. ergens zal vruchtgebruik en naakte eigendom gescheiden worden, enz. 
Ook nog een open vraag of ik de baby-spaarplannen apart reserveer of in de gezamelijke pot laat eindigen. 
 

Soit, ik ga me de komende jaren hierover deftig informeren, en m'n bedenkingen posten onder een nieuw label: "afterlife"  (zoals het een atheist betaamt).  

kritiek, suggesties, lectuur, info ... aarzel niet om me te contacteren.

1 opmerking:

  1. Om erfenis gewijs te optimaliseren maak je best zo'n constructie waarbij het vruchtgebruik in handen van de ouders blijft en de roerende goederen in eigendom reeds over de kinderen verdeeld zijn. In Nederland kan je dit voordelig doen als Belg in de vorm van een Burgerlijke maatschap. Uiteindelijk is een (onverwacht) overlijden en de bijhorende successierechten een zeer groot financieel risico ivm rendement/geschillen. Toch indien men over een aanzienlijk vermogen spreekt.

    BeantwoordenVerwijderen