woensdag 2 september 2015

meelopen


In mijn lagere schooltijd was op een bepaald moment knikkeren heel populair. 

ik ging naar school om te voetballen, maar soms mocht of kon dat niet,  en werd er geknikkerd, de hype van de dag.

Ik heb nooit geweten waar je knikkers kon kopen, mijn beginkapitaal vormde het handvol oude, lelijke knikkers dat ik bij m'n grootmoeder in haar typische vlaamsche koterij had ontdekt. 

Na een tijdje was m'n verzameling veel groter, geholpen door een samenwerkingsverband met een op knikker vlak zeer welvarend klasgenootje (die had een hele crème glace doos vol  "bommen" en "superbommen",  waarmee ie mij  liet spelen bij de groten)!. 
  Peins dat ik 50pct van de winst kreeg, eat your heart out, hedge fund industry!


Nu, een buurjongen (die niet graag voetbalde) wou wel altijd knikkeren.  En hij (of tenminste zijn ouders)  had  een schier onuitputtelijke bron van de nieuwste, mooiste, zeldzaamste superbommen die ge ooit in uw leven zult tegenkomen. 

Met als resultaat dat  ik een paar uur knikkeren later de eigenaar werd van een collectie nieuwste, mooiste, zeldzaamste superbommen,  terwijl hij opnieuw naar de nooit droogstaande bron moest. 


Ik heb me ook toen al afgevraagd waarom hij zo graag wou knikkeren, en bleef knikkeren, terwijl overduidelijk was dat hij niks te winnen had, en alles te verliezen? 
En ook wel waarom z'n ouders dat bleven financieren? 


Kennelijk zijn er mensen die er veel voor over hebben om "erbij te horen", gewillige slachtoffers, zo je wil. 


Als die lui op beursfora bezig zie,  moet ik  wel eens aan m'n buurjongen terugdenken.   Veruit de meesten lijken namelijk ook liever mee te doen dan te winnen.  
Some love the action, others love the money.

Sommige patronen veranderen niet.


Bv. panini foto's in WK voetbal boeken, rinse, repeat.  Toen al, nu nog (in the next generation).


+++++++++++++

(mijn knikker carrière eindigde toen -bovenaan de trap op de hoogste verdieping- m'n draagtas openscheurde en de rest van de school een very lucky day beleefde...!)


Voetballen was sowieso veel leuker.















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen