woensdag 23 september 2015

verdund water


De koers van AB inbev moet wat bewogen hebben vorige week, want de gazetten stonden vol van de CEO en z'n whizzkids.

ABI is met zekerheid de enige firma in brussel met een  diepe, brede moat, dankzij de grote merkenportfolio. 

Brouwerijen die op capaciteit kunnen draaien, zijn eigenlijk altijd erg goeie businesses,
ik betreur nog steeds de beursexit van Duvel. 




Doch, carlos is de enige CEO  die een absolute doodsverachting heeft voor zijn eigen produkten, en nog meer voor zijn klanten en (lower-level) personeel.  
Enkel cijfertjes op z'n excel sheet tellen,  want das' de basis voor de  tomeloze zelfverrijking  van zichzelf en zijn maten. 

"kosten zijn als nagels, moeten constant geknipt worden", zeggen ze.  Behalve de kosten voor hun eigen stock options,  die paketten groeien veeeeel sneller dan nagels.  


Of die paardenhandel met die koreaanse brouwer.  Voor 2,5miljard verkopen met als enige doel de financiele ratios te halen, => giga bonus voor de inner circle, 
en dan voor vele miljarden extra de koreaan terug te kopen.    WTF?

We willen dat een manager slim is, hard werkt en integer is.  Met enkel de eerste twee, loop je een enorm risico. 
"If they don't have integrity, you want them dumb and lazy",  aldus Buffett.



Enkele anekdotes.

- Vroeger stond Interbrew op nummer 1 als meest geliefde werkgever bij ingenieurs.  Nu zal je een top 1000 nodig hebben om ze terug te vinden, en ge begint beter helemaal vanachter op die lijst te zoeken.   Iedereen met een hart voor hun produkt, is al lang weggesaneerd,  door harvard nagelknippers die het verschil niet kennen tussen gerst en mais maar wel alles van financial engineering. Teneinde alles er veel beter laten uit te zien dan het is. 


- mijn stamcafe was eigendom van een brouwerij.  Een lokale brouwer die door carlos werd overgenomen, hij was naar t schijnt geïnteresseerd in 1 van de biermerken met export potentieel - whatever.
Wat meteen gebeurt, alle in house expertise (mouterij, handelsrelaties met leveranciers, enz..) wordt buitgengegooid,  de harvard nagelschaar bestelt voortaan de goorste brol  die Cargill nog door de voedselcontrole krijgt.  

Meteen daarna, alle vastgoed direct verkocht, bradeer prijs of niet.  Zoiets doet wonderen aan je "marges" en "cash flow". ttz. toch in  jaar 1.  

 Want de minuut dat de zooi verkocht werd,  gooide mijn kroegbaas  carlos' trawanten en zijn afwaswater buiten,  en bestelde voortaan ambachtelijk bier, dertig keer beter .  Ook al was dat wat duurder. 

Het marktaandeel van carlos' brouwer ging sneller naar beneden dan dat je brito kan uitspreken.
en het blijft vallen vallen vallen:  vrijwillig koopt niemand die brol, en ze kunnen nu geen cafebaas meer dwingen.   no shit sherlock.


Dus hebben de bandido's permanent nieuwe overnames nodig die ze kunnen leegroven, voor hun zogezegde marge mirakels.  

Want bier verkopen, gaat nogal moeilijk als je zelf een bier hater bent. Blijkt toch uit de cijfers...


Bv. onlangs werd de ABI chef zuid duitsland op staande voet ontslagen: hij was betrokken in een ongeval, en had  alcohol in z'n bloed.  Daar heeft in Beieren iedereen begrip voor,  behalve de harvard clique.  Raus!!   
Probeer maar eens bier te slijten in een oerconservatieve bierkultuur als je zelf er niet mag/wil van proeven!


- Ik vraag me wel af hoe lang je kunt teren op een "sterk merk" terwijl de kwaliteit van je produkten elke seconde belabberder wordt en je je klandizie regelrecht uitlacht,  met prijsverhogingen erbovenop. 


Contrast Heineken.  Die namen een andere lokale brouwer over. Die kopen ook meteen de brol in en zo, tot daar dezelfde marge attitude. 
MAAR,  meteen wordt Heineken opgenomen in het lokale sortiment.  Elk cool café , disco , toeristentrap,  whatever,  waar die lokale brouwer een poot in had,  serveert nu als standaard pils heineken.  En het vastgoed hebben ze ook behouden, ze investeren zelfs in nieuwe productie lijnen.

Niet dat mijn hart warm wordt van heineken availability,  maar het is een straffe LT marketing strategie, die consequent doorgetrokken wordt, tot in Afrika toe.



Nu, er zijn twee redenen waarom ik aandelen ABI toch wil overwegen.
Eerste ligt voor de hand,  via Altria kunnen er wat binnensukkelen in m'n port.

Tweede: anti-emo :  ik haat hun gerief en het totaal gebrek aan integriteit, maar zolang ze bestaan, kan ik er maar beter wat aan meeverdienen.
  
Met het dividend zou ik dan goed bier in huis halen.





 









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen