donderdag 15 oktober 2015

samenwerken


UTX en RR liggen onder vuur na een #klacht# van 1 of meerdere airlines (IAG, ...? (*) ) bij de europese commissie (EC) in verband met anti-competitieve onderhoudscontracten voor motoren en aeronautisch gerief. 

Zoals jullie ongetwijfeld al wisten, verkoopt en verdient UTX totnogtoe méér aan het gerief dan aan de Pratt&Whitney motoren. 


Misschien opent de EC een  kartelonderzoek naar het gedrag van de fabrikanten. 


En misschien krijgen die fabrikanten dan een boete.  

Misschien. 

Gaat zo'n onderzoek de competitieve positie (=duopolie) van RR/UTX aantasten?  Nope, daarvoor hebt ge een pipeline van alternatieve fabrikanten nodig.  

Wie heeft er 10-20 miljard liggen om effe from scratch zo'n verbrandingsmotortje in elkaar te knutselen?? Niemand? ah, shit. 



Genoeg gespeculeerd, back to business: 
Wat staat vandaag in de FT, wie levert er op dit moment het meeste "onafhankelijk" onderhoud in Europa? 
Lufthansa technics en AirFrance/KLM.  En een hele resem kleinere spelers. 


Als de airlines hoogst tevreden zijn van deze competitief geprijsde ambtenarenclubs, waarom zouden ze dan in Godsnaam wurgcontracten tekenen bij  RR en UTX ?  

Ze zouden dan toch beter de echte marktprijs (=veel duurder) voor hun motoren en gerief betalen en het onderhoud laten doen bij de luftwaffe of de hemdenverscheurders, en de wisselstukken op de markt  kopen?  


Voor zover ik begrijp,  hebben ze die keuze, maar kiezen ze massaal voor totalcare service contracts en gesubsidieerd gerief.   


Hebben ze bij RR en UTX een pistool tegen de airlines hun hoofd gezet?  


Hoe valt het anders te verklaren dat zelfs voor oeroude motoren sommige klanten beginnen te kiezen voor ....  Totalcare Flex agreements??????

Ik verzin dit niet, hier staat de reden (emphasis mine): 

"The new service builds on the success of Rolls-Royce TotalCare, where the business models of the aircraft owner and Rolls-Royce are fully aligned to improve engine reliability, increase time on wing, and maximise the engine services contribution to customer business performance.

TotalCare Flex tailors that service specifically for customers seeking economical management of mature engines."


Ah ja, want de interesse van Luftwaffe technics is een totaal andere dan die van de airline.  Daar is een principal-agent probleem:  hoe meer onderhoud, hoe meer kosten= hoe beter voor de garagist ... hoe slechter voor de airline. 


Door direct met RR te onderhandelen: 
1) snij je al wat tussenpersonen weg, én 
2) gezien de kosten op voorhand vastgelegd zijn,   heeft ook RR een incentive om de vlieger zo lang mogelijk in de lucht te houden en zo weinig mogelijk in de hangars.... = fully aligned business interests. 
3) 1 extra voordeel van een direct totalcare contract is dat RR en UTX in de loop der jaren verbeteringen aanbrengen aan bestaande motoren.   


Onze BMI kerel zegt niks over een pistool tegen z'n slaap, maar wel: 

"We are delighted to have signed a long-term TotalCare Flex agreement with Rolls-Royce for the management of our powerplant needs. Rolls-Royce listened to our requirements and we look forward to both teams working together with confidence in reliability and with certainty on future costs, both of which are essential for bmi regional."


Kennelijk is luisteren naar de klant een serieus probleem bij de onafhankelijke garagisten,   en is zekerheid over future costs  welgekomen bij BMI. 


Het enige wat de EC daaraan kan doen, is de condities verbeteren voor de ambtenaren zodat die ook "totalcare" kunnen aanbieden voor een vaste prijs. 

  Lijkt me niet gemakkelijk om punt 3)  vooraf af te dwingen als onafhankelijke. De oude wisselstukken zullen ze krijgen, aan een vaste prijs. 


Trouwens, "onafhankelijk".   Is voor een neutrale airline Lufthansa technics  onafhankelijker dan RR/UTX?  
Of is het een onderdeel van een concurrent?
Tja.

Air France en Lufthansa boeren niet zo goed, misschien komt een zondebok goed van pas, en wat politieke hulp niet ongelegen.  

Whatever,  moat intact,  marktprijs wat lager = happiness 


(*)Ik vermoed dat de dienst inkoop bij IAG  een wreed moeilijk gesprek tegemoet gaat de volgende keer dat hij de prijslijst vraagt bij UTX/RR/GE.... :))








 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten