zaterdag 14 november 2015

markt gedachten


Bijna 20 jaar geleden verscheen deze tekst, die enkele aanbevelingen bevatte voor investeerders.

En zelfs 2 tips voor wannabe's:

"In our view, though, investment students need only two well-taught courses - How to Value a Business, and How to Think About Market Prices."


Als ik me niet vergis doceert Joel Greenblatt tegenwoordig die cursus.




Hij bedoelde met 'thinking about market prices'  dat dat geen ronddansende cijfertjes zijn, maar deelbewijzen in bedrijven. 


Ik vind dat je de gedachte nog mag uitbreiden, en beide dingen ook mag combineren, zodat je eindigt met een derde "leerproject":

How to value and think about the market?  (= market prices in aggregate)


Ik heb geen idee wat prijzen binnen x weken, maanden, jaren gaan doen,   maar ik volg Howard Marks dat je wel kan vaststellen waar we nu zijn.

EU/USA markten staan hoog gewaardeerd, maar slechts enkele componenten staan extreem hoog. 


Doch 2nd level thinking vereist ook om na te gaan hoe we hier terecht kwamen...? 


Awel , na 4-5 jaar stijgen of stagneren met bijzonder weinig volaliteit, aan de uier van de zero intrest koe. 

 Het lijkt me bijvoorbeeld extreem uitzonderlijk dat pakweg 10% OTM S&P500 index puts - gekocht in het begin van het jaar -   al jarenlang in de loop van het resp. jaar volgens mij  nooit ATM of ITM noteerden.


En dat zet de val wagenwijd open...

 Grote aantallen patsy's worden/werden naar de aandelenmarkt gedreven - waar momenteel ideale omstandigheden heersen voor lui die van "veiligheid"/spaarboekjes/obligaties hielden-   en ze hebben ondertussen bijgeleerd dat ze als de markt 8-10% zakt, ze rap moeten bijkopen.

En ziedaar!  De randomness beloont zoveel "buy the dip" intelligentie,   de nieuwe heersers van het heelal voelen zich elke dag wat slimmer.
Doch ze beseffen elke week wat minder dat deze "new normal" eigenlijk een anomalie is.


Bij de institutionelen is het geen haar beter - maar u geen illusie, en zelfs de quants blijken zich vooral te concentreren op low-volality situaties en noise trading.


Taleb noemt het het kalkoen probleem:  een paar jaar lang in alle rust vetmesten, en dan volgt de slacht  (een dag gekenmerkt door extreme volaliteit ende tegenslag in het leven van de kalkoen). 


Ik peins dat de deur van het slachthuis openstaat.
Mijn vermoeden, geen voorspelling.












Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen