maandag 21 december 2015

ETF, editie verrassing


Mijn broker liet me al enige tijd geleden weten dat al mijn  (ishares) ETF's vandaag (21/12) ex-distributie zouden gaan, zonder erbij te vertellen hoeveel er dan te verdelen viel.

Vanochtend checkte ik dan de bedragen, allemaal in de lijn der verwachtingen, behalve EWM - Malaysia.

Hier heb ik verschillende bronnen moeten raadplegen voor ik het geloofde.

Voor de niet ingewijden, de EWM koers draait boven maar in de buurt van de $10. Vrijdagavond slotkoers: 10,27$

En de distributie :  2,4$  !!! ??? 

samen met die van juni, in totaal 2,56$/jaar.


Reden,  kennelijk heeft het fonds grote winsten gemaakt met de verkoop van aandelen, en moet er een "capital gains" distributie van 2,40$  volgen. 


Zoals bekend hebben we te maken met een efficiënte markt, en nu ben ik toch wel eens curieus waar EWM vandaag gaat openen en eindigen en zo.

In theorie moet EWM een index volgen, en de index moet per definitie altijd meteen aangepast zijn aan de prijs van de onderliggende bedrijven:
"The iShares MSCI Malaysia ETF seeks to track the investment results of an index composed of Malaysian equities."   



Bijgevolg had EWM  tot vrijdagavond misschien een enorme (>20%) positieve Tracking error t.o.v. de som der onderliggende delen (=de index)  die weer verdwijnt na de distributie? 

Of misschien gaat EWM vanavond een even grote negative tracking error hebben?

Of misschien krijg de EWM aandeelhouder een echte free lunch ten bedrage van dik 20% van z'n inleg?


Waar zijn de academici als je ze nodig hebt? 



1 opmerking:

  1. google finance suggereert momenteel dat er zelfs 2,75USD wordt uitgekeerd.

    BeantwoordenVerwijderen