vrijdag 25 december 2015

ETF FY2015 update


Als je nog een peuter bent en dus nog vele jaren rustig deelbewijzen kan blijven opkopen,  dan was 2015 een uitstekend jaar, gezien men per euro steeds meer ETF's kon krijgen.


En dan moet ook een peuter nog wat geluk hebben dat 100% van de door papa geselecteerde markten in mekaar zakten!

 Alles wat ik begin 2015 in m'n ETF port had steken, is gezakt (in USD):

Spanje en VWO : -  16%
Chili :  -18%

Nog goedkoper werden de in 2015 ingenomen posities:
Malaysia YTD -43%  (niet verwonderlijk na >25% dividend!)
EWS : ytd -20%


Mijn hand werd geforceerd door het onverwachte EWM dividend,  ik vond dat dit meteen moest worden geherinvesteerd (samen met de andere ETF dividends).  
En gezien de huidige koersontwikkeling,   zou EWM sowieso volgend kwartaal aan de beurt zijn...  
Bijgevolg heb ik dat laatste wat versneld: twee vliegen, 1 klap: een grote portie EWM erbij, positie meer dan verdubbeld.    

Op de valreep bestond 2015 eigenlijk uit 5 kwartaalsaankopen :  EWM, EWM, ECH, EWS en EWM.
Plus een klein Kerstcadeau'tje  : VWO

**

Wat betreft de spaar-strategie: zolang de ETF port "boven water" drijft,  is DCA het makkelijkst. 
Maar de tweede helft van het jaar ging de port kopje onder,   dan leek VA me toch wat fijner 
->  ik heb dus wat extra kapitaal vrijgemaakt, o.a. voor de extra portie VWO, zodat we opnieuw net boven de waterlijn zitten.



 




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen