dinsdag 19 januari 2016

onverhoopt succes


Zoals zovaak:  je denkt dat het nooit zal gebeuren, en dan opeens gebeurt het sneller dan je ooit had durven hopen.

In 2015 is het gebeurd:  een kwantum sprong! (van  nul(*) naar meer dan vijf of zo !)

Na jaar en dag tegen windmolens gepraat te hebben,  zijn meerdere mensen uit m'n omgeving (online & offline)  boeken uit m'n boekenlijst beginnen lezen! 

En zelfs enthousiast, ondanks de aanvankelijke opdringerigheid mijnentwege.

Offline kan ik ze nauwelijks snel genoeg aandragen, sommige zijn zelfs "uit stock", haha!


Het stelt in de oceaan der mensheid niet veel voor, maar ben toch content dat ik in mijn piepklein riviertje een steentje heb kunnen verleggen.
Misschien vindt het water nu een betere weg, en overwint het op eigen kracht stroomafwaarts andere obstakels.


Het noodlot tartend - m'n beginnersgeluk vooruit duwend met een touwtje - heb ik zelfs telgen uit de volgende generatie een boekje aangesmeerd.  Boekjes die Joel Greenblatt voor zijn eigen kinderen geschreven heeft, als ik de intro mag geloven.


En ze zijn leergierig, vandaag ons eerste gesprek gevoerd over verscheidene types businesses, inkomstenstromen,  waarderingen - de knotsgekke Mr. Market! - gevoerd.

De eerste vraag die ze stelden:  "Is die auteur eigenlijk rijk?"    :-)


Maar ze wisten al verrassend veel  (die.boekjes.van.Joel.zijn.echt.wel.keigoed). 


Gevolg:
Content dat ik ben, man man man!
 



(*) hoogstwaarschijnlijk dat al eerder iemand een aanbevolen boekje gelezen heeft, doch buiten mijn weten om, zonder feedback. 


************

Nu ik toch (andermans) pluimen in m'n eigen gat aan het steken ben, kan ik beter doorgaan.

Andere steentjes die misschien door mijn hulp wat verlegd zijn, of tenminste wat meer bekendheid genieten:

- ik zie af en toe in forumposts  "value averaging" opduiken (doet me plezier, was voorheen totaal onbekend, ik maak mezelf wijs dat ik een nuttige bijdrage leverde)


- en heel, heel af en toe, duikt zelfs het begrip  opportuniteitskost op. Zelfs in de juiste context.

Bizar hoe aan de basis van elke uitgave/investering nagenoeg nooit aandacht besteed wordt.  Ik maak mezelf wijs dat ik er wel de aandacht op vestig, desnoods met vette letters.



Enfin, we timmeren aan de weg, hij is nog lang.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen