donderdag 14 april 2016

onverwachte uitkomst

Af en toe wanneer ik door een grote stad wandel en een prachtig oud woonhuis zie, vraag ik me wel eens af: "van wie zijn zulke gebouwen eigenlijk?" (dit integenstelling tot de foeilelijke zgn. moderne fantasieloze blokkendozen).

En per toeval kwam ik een eigenaar van vele dergelijke prime properties tegen (we bevonden ons in 1 van zijn mooiste gebouwen, haha). 

Omdat ik me wreed graag met andermans zaken bemoei, vroeg ik hem gewoon hoe ie aan al die eigendom gekomen is? 

Dat vertelde ie met veel plezier,  het had met de nadagen van WO II   te maken, meerbepaald met de speciale situatie in Berlijn.  
Op een bepaald moment verkochten/dumpten heel veel inwoners van West-Berlijn tegelijk hun  gebouwen (eerder ruïnes, vermoed ik),  omdat ze 100% zeker waren dat de Russen alles gratis kwamen inpikken en ze op de vlucht sloegen.  
Hij dacht dat de kans minder was dan 100%,  en verkreeg vele eigendomstitels gratis of zo goed als gratis. 
 Niet helemaal gratis, hij werd als extra'tje door iedereen uitgelachen omwille van z'n onmetelijke achterlijkheid.

De geallieerden hielden stand, startten met de luchtbrug, enz. enz  ... zijn  eigendom verduizendvoudigden binnen de kortste keren in prijs.  
Dat maakte dan de aankoop van vele prime gebouwen op fantastische locaties in andere steden mogelijk, en dat verzekerde  z'n rentenier bestaan sindsdien.  
ttz. hij heeft nog een full-time job, want hij beheert alles zelve, inclusief het manueel invullen van z'n belastingbrief. ;)

Contrarians komen in vele vormen...   
 
Hij is dus ongeveer even oud als Charlie Munger, en die liet dit wel eens optekenen: 


 


1 opmerking: