maandag 30 mei 2016

in vivo


Confirmation bias alert! ik zie tegenwoordig overal situaties waarin men verkeerdelijk de focus legt op het korte termijn resultaat ipv op het lange termijn proces... waarschijnlijk zie ik spoken.

****

Twee jaar geleden werden de ouders uitgenodigd op een vergadering van de coaches van het lokaal dorpsvoetbalploegje waar mijn nakomelingen spelen.

Ze waren nl, op stage geweest bij de bond en hadden ingepeperd gekregen dat :
- de uitslagen van jeugdwedstrijden totaal onbelangrijk waren;
- de spelertjes op meer dan 1 positie moeten leren spelen;
- enorn veel aandacht moest gaan naar de slechte voet ("links" voor de meesten).

Maw.,  focus op het proces (=elke speler beter maken) , niet op de uitkomst.  Die volgen wel als het proces beter wordt.

"Maar daar doen WIJ niet aan mee!"
"Bij ons speelt ieder op z'n beste positie!"
"WIJ gaan proberen zo veel mogelijk te winnen- want dat vinden de kinderen plezanter".
"WIJ spelen vanaf nu enkel nog met "de goei" en de voor de slechten organiseren we oefenwedstrijdjes, "op hun nivo".


Ik heb me daartegen geweerd als een duivel in een wijwatervat, helaas pindakaas stond ik nagenoeg alleen. 
Men weet het aan mijn egoïsme omdat mijn 8 jarige (!)  niet tot "de goei" behoorde.


Soit, een interessant sociaal/psychologisch experiment voltrok zich de afgelopen twee jaar. 

Ze spelen op een klein veldje, 7 tegen 7.  
Van de 6 veldspelers hadden de 4 stevig gebouwde "sterren"  een gegarandeerde plaats (puur toeval, maar net de kids van de trainers & begeleiders),
plus deze sterren kregen nog een hoop privileges (op vlak van discipline, kritiek, overal twee maten en gewichten, etc.). 

En dus slechts 2 "strijdplaatsen" waar de slechten/de kleintjes zich maar moesten voor bewijzen. 

Gevolgen:
1. vele niet-gepriviligeerden haakten af (en m.i. niet de slechtsten).
2. de rest deed z'n best en poogde zich in de ploeg te knokken.
3. Er werd veel gewonnen, en men "promoveerde" 2x

Doch, nu spelen ze tegen uitstekende teams - waar de focus wel op het proces lijkt te liggen... en krijgen week na week een verdiend pak slaag.

Met als gevolg:
4. Frustratie, ambras, etc.

Nu blijkt dat de grootste "sterren" van weleer "diva's" geworden zijn die,
-absoluut niks bijgeleerd hebben; en
- niks willen bijleren; en
 -nulkommaniks inzet tonen (wat nogal problematisch is in een sport die voor >90% uit lopen bestaat)

Sommige belevenissen met de "diva's" zijn zo ongeloofwaardig, dat ik ze niet verder durf te vertellen.

De trainers wijten de slechte resultaten aan:
1.  ze missen veel kansen
2.  de ouders supporteren te slecht, zijn "te negatief"

Tja.


With 20/20 Hindsight denk ik dat de bond precies dit scenario had willen vermijden voor haar leden,  maar ja,  als de trainers/ouders het beter weten.

Ik heb m'n zoon er ondanks de meningsverschillen toch verder laten spelen, omdat ik het uiteindelijk een goede karaktertest vond:
-overleven in een situatie die totaal onrechtvaardig is;
- leren dat niks vanzelf komt en dat je met veel trainen en inzet soms meer wordt beloond dan met "talent" en "privileges". 


Want de strategie blijkt "unintended consequences" te hebben: 
de twee "kleinste"/"slechten" die zich in de ploeg geknokt hebben,  hadden kennelijk al lang voor seizoens-einde  1 of meerdere aanbiedingen van "grote" ploegen en zeker eentje mag volgend seizoen een paar nivo's hoger aan de bak.
 

Het kan verkeren.
 

Mijn zoon mag volgend seizoen ook van ploeg wisselen, aan alle sprookjes komt een einde.
 

     
 

1 opmerking:

  1. Heb dat ook al geobserveerd bij de jeugd voetbal en atletiek. Als je in veldlopen kijkt bij de jeugd dan worden die bijna allemaal gewonnen door kinderen geboren in begin van het jaar. Ook in jeugdvoetbal zie je dat kinderen geboren in begin van het jaar al iets staan in hun groei en fysiek en dus bijgevolg meer op het veld staan. Degene die geboren worden in 2de jaar helft hebben pech en lopen vaak achteren of zitten op de bank. Bijgevolg raken die vaak gedemotiveerd en haken af. Op oudere leeftijd verdwijnt dat verschil en kunnen de overgebleven volhouders ineens wel mee. De andere die altijd gewoon waren om vooraan te lopen hebben het ineens moeilijk en kappen ermee.

    BeantwoordenVerwijderen