maandag 9 mei 2016

koning klant


Commodity type businesses hebben soms iets zelfdestructiefs in zich.

Bijvoorbeeld "mijn" vrije garagist, die ik in de loop der jaren aan talloze collega's, vrienden en kennissen heb aanbevolen. 

Ik rij enkel rond in oude krellen, minstens vierdehands, en gemiddeld zo'n 13-14 jaar oud.

Maw. een natte droom voor elke "vrije" garagist,  tussen twee autokeuringen zijn er altijd wel onderdelen afgeroest, versleten  en/of naar de eeuwige jachtvelden.

Kennelijk heeft "mijn" garagist in de loop der jaren een degelijke reputatie opgebouwd, want met de cyclische wind in de zeilen heeft ie meer en meer werk - terwijl de officiële merken-sector steen en been klaagt.

Maar wat blijkt nu: het service niveau gaat knalhard naar beneden wanneer het te goed gaat.

Waarom ook, ze hebben toch al te veel werk!? 

In casu,  op de autokeuring enkele maanden geleden had ik een waslijst van "binnenkort te vervangen" onderdelen gekregen (als opmerking, de kar werd wel nog goedgekeurd).

Naar goede gewoonte had ik al links en rechts een paar van de slijtage onderdelen (bv. remblokken - van een gerenommeerd merk) gekocht, om te laten inbouwen terwijl de grote onderhoudswerken moesten uitgevoerd worden (distributieriem, waterpomp, enz.).

Dat en passant inbouwen was vroeger geen enkel probleem, integendeel.  

Nu liet hij weten dat "hij dat niet meer deed, omdat ik wellicht minderwaardig (*) materiaal op tinternet gekocht had",   en hij gooide me de facto uit z'n buro!!


Het wegjagen van trouwe klanten lijkt me doorgaans geen goed idee, maar ik zal me wel vergissen... 

***********************

*) De ironie wil dat ik die dingen zelf koop omdat ik net zeker wil zijn dat het degelijk gerief is dat wordt ingebouwd!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen