donderdag 16 juni 2016

geknipt


Het is gevaarlijk om uit 1 opvallend gegeven grote conclusies te trekken, maar voor wat het waard is:

De Q2 distributie van een hele grote emerging markets ETF :  VWO

2013 :   $0.51
2014:    $0.52
2015:    $0.39

Een dalende trend, OK.

2016:     $0.22


Er zitten 3500-4000 bedrijven in die ETF,  en samen hebben die dus beslist om hun Q2 dividend op een jaar of 2 meer dan te halveren. 

Ik vermoed dat de winkeltjes  niet al te best draaien in de ondergaande markten. 


Nog wat opmerkelijks, en het is een van de zwakke plekken die ook Greenblatt aanspreekt in z'n ETF publicatie,   is dat de market cap based ETFs overhellen naar de meest overprijsde toko's, in casu:

China   met maar liefst 27,5% vd ETF  (see fact sheet)
plus
Taiwan, met 15,3%


Ik meen me te herinneren dat bij de initiële aankoop drie jaar geleden, China maar 20% van de ETF uitmaakte.  Al het andere is door het putje gegaan,   een proces dat  bij China door de overheid actief  werd tegengewerkt, als ik de gazetten mag geloven. 

Met als gevolg dat China 40% belangrijker werd in de ETF. 

Ik weet niet of dat uiteindelijk een goed idee zal blijken. Het smaakt me momenteel wat zuur.

 Stel dat het een equal weight ETF zou zijn,  dan hadden we nu nog altijd 20% China, maar veel meer van wat relatief goedkoper werd, wat  in de long run vaak een goed plan bleek.


**********

Ik vind de ETF crowd best wel onderhoudend.
 Ze gaan ervan uit dat marktprijzen correct de beschikbare informatie van de bedrijven weerspiegelen, waardoor ge de markt niet kunt verslaan  enz enz. 

Maar eens ge een groep bedrijven in een ETF steekt......  dan gaan ze opeens "kritisch tot in het kleinste detail"  in de beschikbare informate naar de fundamenten van de ETF kijken    om *de beste*  eruit te halen...!  

Zou die "beschikbare informatie" dan niet meteen in de marktprijs van de ETF zitten? De "beste" wat duurder t.o.v. Net Asset Value  dan de "slechte"... of zoiets?

Anders gezegd, als je ervan uit gaat dat er geen goede aandelen of slechte aandelen bestaan, waarom zouden er dan opeens wel goede aandelen ETF's en slechte aandelen ETF's bestaan?











1 opmerking:

  1. "Zou die "beschikbare informatie" dan niet meteen in de marktprijs van de ETF zitten? "

    Mind blown :)

    BeantwoordenVerwijderen