dinsdag 28 juni 2016

(re-)actie


Mijn grote vakantie staat voor de deur, en ik wou twee weken geleden het gehele marktrisico afdekken, dwz de gehele prijs van m'n port indekken met index puts. 

Voor de USA posities was dat geen probleem, ik rolde gewoon de SPX short positie door tot een latere datum.

Doch gezien het toegenomen gewicht van euro posities en de prijs van de dollar,  begon ik rekening te houden met de Europese markten.  
Dus op zoek naar een vergelijkbare put als de SPX.   Niet echt gevonden, doch dan las ik links en rechts dat er een mooie opluchtingsrally zat aan te komen na de overwinning van het remain camp, 
bijgevolg besloot ik effe m'n kruit droog te houden. 
:-)

Tja,  dat had ik beter niet gedaan,  de puts werden sindsdien een enorm stukje duurder (al zag het er aanvankelijk erg goed uit!) .


Toen dat misging, ging ook plan B mis:  ik had gehoopt dat al de UK listed companies in de klappen gingen delen,  en ZEKER het kneusje Rolls Royce.   Niet dus.

En om plan B helemaal te nekken, kwamen ze vandaag met goed nieuws



Soit,  als geheel is m'n PF nauwelijks bewogen (in euro geteld toch) en m'n enige reactie op de volaliteit de jongste dagen heb ik just uitgevoerd:   de aankoop van een zak engelse ponden.

Die lijken mij niet al te duur en ze komen misschien ooit nog  van pas, wie weet.

Update: ik lees just op de voorpagina van de Financial Times dat de "consensus trade" voor de hedge fondsen is : GBP shorten.  Ze doen maar. 


*******************


Nog een woordje over de ETF's.  EWP/LYXIB volgt -market cap gewogen-  de Ibex35 ofte de 35 belangrijkste spaanse firma's. 
Nu, da's eigenlijk bull shit,  dat volgt een handvol spaanse banken en de rest hangt eraan om den hoop te vergroten.  
Dus wanneer de banken neig goedkoper worden, valt die IBEX enorm,  en dus ook Lyxib/EWP..
een van de vorige dagen ging er meer dan 10% af.

De zoveelste interne tegenspraak van de etf fan:  als er geen goede aandelen of geen slechte aandelen bestaan,  waarom zou je dan een ETF willen met pakweg >20x meer Santander Bank dan de nrs 20-35 uit de ibex?

 Als je de absurditeit nog niet vat,  doe eens de test en stel eens je eigen portfolio samen, maar dan  marktkapitalisatie gewogen. 
Dus als bedrijf A 1000 keer groter is dan B, moet je er 1000x meer van A hebben dan van B. 

  







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen