woensdag 28 september 2016

opmerkelijk, II


Als m'n boekhouding klopt, noteerde MSFT op 15.02.2013  @$28.

Nu is MSFT 1 van de grootste meest besproken/bekende/beruchte ondernemingen op deze planeet. Belangrijk lid van zowat elke index.
Ook toen al.
Dagelijks wordt de prijs van een deelbewijs bepaald door miljoenen transacties op Nasdaq e.d.

Een deelbewijs moet bijgevolg dus  wel "efficiënt" geprijsd zijn, in een efficiënte markt vol rationele handelaars die hun eigen belang maximaliseren.

En toch noteerde op 15.02.2013  MSFT @$28

of 7x de Free Cash Flow, met nog heel wat net cash op de bankrekening. En hun moat intact.

Ik vond dat zeer opmerkelijk (*).
***

Nu ben ik maar een simpel boereke terwijl de counterparties bestaan uit de allerslimste wiskundige quants en algoritmes en superdooper hedgies en you name it.

En toch waren die bereid om mij op die dag aandelen MSFT @$28 te verkopen. Zoveel ik wou. Vrijwillig, er stond geen pistool tegen hun punthoofd of niemand wou de stroomkabel doorknippen.

Soit,
in euro's en in mijn tax omgeving   staat de total return teller vandaag op +161% 


Ik weet niet wat die slimme lui en supercomputers met mijn dollars gedaan hebben,  maar ik lees wel eens  dat ze luidop klagen over lage ( zelfs negatieve) returns de jongste jaren.

Tja, hoe komt dat nu toch?


****************


(*) Achteraf lullen met perfect hindsight is natuurlijk makkelijk, daarom nog eens mijn gedachten over MSFT van destijds recapituleren:
Nu wil het toeval dat enkele van de besproken firma's met nog steeds een dikke, diepe moat,  momenteel door Mr. Market uitgespuwd worden en dus laag tot erg laag gewaardeerd staan (zeker in vergelijking met de junk firma's zonder competitieve voordelen).  
Ironisch genoeg gebeurt dit terwijl de rest van de aandelen/indexen  op recordhoogte staan! 
Dus het tij heeft alle lekkende schuiten opgetild, behalve enkele erg goede mega-schepen.  
 
Iedereen kent deze, je ziet ze heel de tijd liggen, en kennelijk wil niemand ermee te maken hebben. 
 
Bijvoorbeeld:
...
Microsoft (switching costs, network effects, marktdominantie & schaalvoordelen)
...
Allemaal nog steeds uitermate winstgevende free cash flow machines, en toch doet Mr. Market alsof die firma's geen toekomst meer hebben. 
Bizar.
Microsoft genereert pakweg 25-30 miljard dollar aan free cash flow.  Doch noteert aan ca. 7 keer dit bedrag (als je de netto cash van de balans haalt, nog minder).
Meestal moet ik hard zoeken vooraleer ik ergens een bedrijfje vindt met zulke ratio!!!!
Terwijl het gewoon voor het oprapen ligt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen