vrijdag 23 september 2016

stereo


Er kwam deze week nieuws ivm mijn "oudste" holding: TSRA.

Sinds aanschaf in 2011 hebben we heel wat meegemaakt en heel wat fouten gemaakt.


Toen had de firma ca. $400m aan net cash, vele "digital optics" beloften (bleek vooral optisch), en vele rechtszaken aangespannen tegen firma's die vergeten waren om TSRA's patenten te honoreren.
De rechtszaken werden gewonnen, en de cash spoelt in de koffers.

Toen de koers zonder reden opveerde, verkocht ik een deel. Daar kreeg ik binnen de week spijt van want
Starboard value kwam aan boord
en dumpte het cash verslindende digital optics, 
herschikte het management en
vereenvoudigde het business model:  nu enkel nog een patent firma die royalties int, zonder al te vaak naar de rechtbank te trekken.
(dat zorgt voor een zalig income statement: gross margins van >99%)


En ergens middenin werd ook begonnen met dividend uitkeringen en aandelen in te kopen.

De prijs van een aandeel ging snel stevig omhoog, en Starboard Value ging er meteen weer vandoor.

Sindsdien is er nauwelijks wat gebeurd.


Tot deze week, toen ze bekend maakten dat ze "DTS Inc" gaan overnemen voor ca. $850m. DTS lijkt me het kleinere Dolby (hetgeen ook regelmatig op de Greenblatt zeef lag).

Mij lijkt DTS geen al te mooie bruid (wisselvallige resultaten & stevige waardering), maar gezien ook DTS zijn inkomsten uit royalties haalt,  moeten er heel wat kostenbesparingen mogelijk zijn.


We'll see.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen