woensdag 28 september 2016

verboden vrucht


Amper 13 maand geleden schreef ik dit en het knaagt  dat sindsdien de strategie (VA) het zwaar heeft moeten afleggen tegenover de "goal"  (=het verveelvoudigen van posities).

Ik kan dus me niet houden aan m'n eigen strategie, nondedju. Hypocriet.


In die dagen heerste er paniek, helaas kortstondig.
Ik zat echter op een berg cash, op een berg overwaarde (de maanden jan-aug '15 ging het hard), met put opties die meteen al heel groen stonden.

Nu is er geen cash (zeer oncomfortabel voor mij) , opties sterven een stille expiry dood, en  de aandelenport is pakweg 75% groter geworden (vooral door aan- en bij-kopen, en deels door prijs stijging),  zonder dat er value averaging gewijs  aankopen noodzakelijk waren.
 
foei foei foei


Goeie excuses zijn er niet, enkel volgende flauwe uitvlucht:
- VA is eigenlijk bedacht voor een brede  index tracker strategie, met individuele aandelen heb je veel meer uitschieters,
die ik helaas niet kan laten liggen - de opportuniteit was soms te schoon  en dus de opportuniteitskost van niks doen te hoog voor een slapjanus gelijk ik.
Vandaar grote brokken UTX, RR, TESB & PIC toegevoegd, plus eentje waar ik al jaren naar loensde: BKE.
 

Nu, elk nadeel hep z'n voordeel,  de goal is heel wat dichterbij gekomen, ondanks de huidige prijsniveaus:  all else equal, is insteek dat het doel binnen 4 jaar wordt aangetikt,  ook al koop ik vanaf heden simpelweg maandelijks DCA gewijs bij.   

 Het kan sneller gaan, als die langverwachte berenmarkt/crash de koopkracht van m'n centen (& put opties) doet toenemen.  Et vice versa.

En als het weer helemaal anders loopt, dan passen we ons aan.
Tandenknarsend en vloekend wellicht.
 





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen