donderdag 6 oktober 2016

boom boom... boem


Stel, je hebt goesting om een spiksplinternieuwe voituur te kopen, maar je hebt geen spaargeld kunnen opbouwen de voorbije jaren, en de budgetruimte voor de benodigde lening vind je zelf een twijfelgeval.

Hoe lost een Duitse autogroep dit op?  Weigeren om een extra auto'tje te "verkopen" aan deze subprime customer?  Misschien een jonge tweedehands aanbevelen?


Nope, het huis van vertrouwen heeft een super elegante, geheel pijnloze  oplossing: een aflossingsvrij krediet over 4 jaar @0,99% !!



En de Volkswagen Group kan weer een "verkoop"  in de boeken schrijven.


***********

En dan eentje, "overheard" langs de zijlijn bij de "soccer dads", in dit geval een viertal papa's van het bezoekende team.   Uit de conversatie viel op te maken dat ze allemaal met een recente gefinancierde premium auto reden,  maar eentje had wat bagatel schade veroorzaakt, ca. 1200euro bij de BMW dealer  (moet dus echt wel een piepklein krasje geweest zijn). 
"maar je hebt toch een omnium?" 
"ja, maar dan gaat de premie enorm omhoog"
"hoe, heb je geen omnium waar je 1 schadegeval gratis krijgt?"  ( nu ja, "gratis" voor wie niet al te sterk is in rekenen)
"nee,  maar ik ken iemand  die het voor 550euro kan doen. 1200 euro heb ik niet liggen, maar 550 mss wel".
"Ah, OK."


Mijn gedacht: mss kan je je dergelijk voertuig niet veroorloven?
Mijn tweede gedacht:  Aan welk soort premium customers gaat BMW ook dit jaar 10% meer voertuigen verkopen? 
Zij die het zich niet kunnen veroorloven hadden er kennelijk al een.  Zelfs als die opnieuw eentje financieren,  moet je er nog 10% extra vinden voor je volgend "Record-Umsatz" jaar.
En elk jaar opnieuw en opnieuw en opnieuw...
 
Natuurlijk, met een aflossingsvrij krediet van de huisbank, zit de komende 10-40% "verkoop"-records (met bijhorende record cash flow deficits en  schuldenrecords) er nog wel in. 

*******

terzijde.  Een van de oudste motorsport centra van het land (waar minstens 1 huidig F1 piloot opgeleid werd)  wordt eind dit jaar opgedoekt.  Reden: de lokale premium autobouwer heeft meer parkeerplaats nodig voor z'n voertuigen  (=al die karren die in hun trade receivables zitten en vergeefs wachten op een tweedehands koper...) 





 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten