maandag 20 maart 2017

mysterie


Het is geen mission impossible, want af en toe zie je het bewijs rond rijden op straat: 
de missie: 

"Koop een auto bij een Toyota dealer"


Er bestaat geen dealer netwerk waar ik vaker langs geweest ben om een voertuig te kopen, door een tiental  jaren heen, een compilatie. Tevergeefs. 

  En ik ben een toyota fan (ik heb zelfs ooit een Toyota gekocht die tijdens de testrit in panne viel. Beste die we ooit hadden!). 


1ste poging:  nieuwe kar,  net voor ondertekening van de papieren voegt de dealer een onmogelijke prijs/betaalclausule toe. 
(oplossing: ander merk gekocht, zeer competente dealer)

2de poging:  oud derdehands karretje , stadsautootje.   Tijdens de testrit gemerkt dat eea moest nagekeken worden.   Ik kom terug van de testrit een zeg dit, en dat de prijs voor het voertuig in die toestand wat hoog lijkt.  
Verkoper begint te schelden dat het "altijd hetzelfde is, iedereen wil goedkoper!"  Verkoper pakt zijn tasje en zijne frak, en  bolt het effectief af (was op een vrijdagnamiddag).  
(oplossing:  van privé persoon veel betere auto gekocht voor veel minder geld, vraagprijs betaald)


3de:  nieuwe gezinsauto. Alles thuis uitgewerkt, naar de dealer gegaan om de auto precies zo te bestellen.  Verkopers hadden kennelijk geen tijd en meden me als de pest. 
Oplossing (ander merk bij een dealer gekocht, jonge occasie, keihard onderhandeld)

4de poging:  nieuwe gezinsauto, nieuwe dealer. Alles uitgewerkt. condities opnieuw dodgy:  ik kreeg helemaal niet de deal waarmee men reclame maakte. 
(Oplossing:  privé 2de hands gekocht, vraagprijs betaald,  koopje )

5de en 6de poging: 2 dealers, nieuwe auto.  "ah meneer, maar van dat model komt binnenkort een nieuwe uit.  Beter 4 maanden wachten met de bestelling!"  
Tja. 4 maanden later blijkt dat die nieuwe toch niet komt.  

7de poging:  tweedehands.  Proefrit gedaan en 5% onder de vraagprijs geboden.  Bod afgewimpeld, verkoper had niet "zoveel" marge. Tja.
Kar stond al maanden te koop, en nog steeds.


Ik ben dan maar uitgeweken naar een zogezegd "premium" merk, waarvan er meer occasie's privé te vinden zijn in mijn buurt.  
Technisch m.i. inferieur,  maar de "driving experience" lijkt wel stukken beter. 

++++++++++++ 


ik weet dat het allemaal weggesmeten geld is, zeker nieuwe of bijna nieuwe voertuigen. Maar ik ben nogal een sucker voor extra safety features en dus hebben de nieuwste gadgets toch weer aantrekkingskracht. 


Nu, het (niet willen) handelen van de toyota dealers heeft me wel al heel wat centen bespaard!

************

Ik kan trouwens niet wachten tot goegel of wiedanook me met zelfrijdende coconnetjes komt ophalen.   
 



 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen