dinsdag 4 april 2017

transportmodi


Volgens de academici zijn mensen rationele wezens die steeds de optimale uitkomst van hun acties nastreven.
Bovendien zou de homo economicus elk nieuw relevant informatie punt correct kunnen interpreteren en hierna zijn/haar gedrag kunnen aanpassen ende verbeteren.
Dat leidt dan tot efficiënte prijsvorming en dito markten.


Nu gisteren zag ik op de (duitse) TV een reportage over pendelen:  60% vd werknemers dient heden naar z'n werk te pendelen.  in 2000 was het 52%.

Lijkt me geen rationele trend voor milieu en de eigen (financiële) gezondheid, maar kom.

Enkele anekdotes over de rationele medemens.

1)  Pendelen met de auto. relatief grote invalsweg (2x2 vakken) tussen stadrand en centrum. Propvol kruispunten met rode lichten. U kent het type wel.
Nu, als je 1x groen hebt, en je blijft ca. 50km/h rijden (= de max toegelaten snelheid),  dan zijn alle lichten groen (behoudens oponthoud door irrationelen). 
Nu, ik heb (helaas) jaren die straat op en af moeten rijden tijdens rush hour, en ik ben zo goed als zeker de enige die dat systeem door had.
ik heb groen en rij mooi rechts, tempomaat op 52.  Iedereen schiet mij - de achterlijke slak -  links voorbij.  150m verder moeten ze dan alles dichtgooien voor het rode licht.... dat toevallig net op groen springt wanneer ik hen rechts gezapig voorbij rij, soms met een wat vertraagd tempo wegens slimmeriken die het rechts vak  (nog)  versperren. 
Waarna het zich nog 5 keer herhaald:  zij links rap van 0 naar 75, nog rapper van 75 naar nul. van nul naar 75, van 75 naar nul, enz.  
terwijl ik hen rustig 5x inhaal tegen 40-50  terwijl  zij stil staan. 

Telkens  met de neus op de feiten gedrukt.  

Aanpassing achterlijk gedrag?  noegabolle.   Ook qua verbruik, boetes en slijtage win ik het, hands down. Naast het feit dat ik sneller op de bestemming aankom.
    

2) ritsen (need I say more?).  helaas is het optimaal systeem slechts zo zwak als de zwakste schakel. Als er ene het niet snapt,  is het naar de kl*te. Er blijkt telkens meer dan ene te zijn.


3) met de fiets.  vertelt iemand me: "hey, langs die weg (=invalsweg met 8 rode lichten per mijl of zo) ben ik jaar en dag naar m'n werk gefietst" 
Ik:  "euh, da's een mega irritante weg, maar 100m naast (parallel) die weg loopt een grote (nationale, bewegwijzerde) fietsroute, door parkjes, en op exclusieve fietswegen, zonder rode lichten en zo. Sneller en oneindig maal veiliger".
Bleek dat men de talloze bordjes en wegwijzers voor (routes voor) fietsers nog nooit opgemerkt had. Jarenlang.

(Gelukkig komt de technologie u voortaan gratis te hulp: Maverick )


4) met de motor, warme zomerdag. Welke lichaamsdelen zijn altijd geraakt bij een valpartij/motorongeval?  statistisch gezien: >95% ?   juist: de handen. 
gevolgd door benen/knieën.   Die zitten nl. precies op bumperhoogte en smakken altijd meteen op de grond. 
Welk materiaal draagt Rossi om in leven te blijven, naast de verplichte helm?  juist, leder.
Ratio:  minimaal draag je dan een  leren broek & kwaliteits handschoenen 

Wat draagt homo economicus:  geen handschoenen (overbodig, t' is warm genoeg) , geen leren broek (lastig, 't is te warm)  maar wel een "motor-vest". 
Geen idee wat die vest nog zou kunnen redden.
Tja.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen