donderdag 7 februari 2019

Delta


De eerste vlucht van de A220 in de VS, een bericht (+45 foto's met wat uitleg)

De A220 is een beetje de bonus voor de UTX aandeelhouder.   P&W en Colins Aerospace zullen wel uit de kosten geraken met al de rest.  
Maar als de A220 commercieel aanslaat, liggen er lekker veel kersen op de taart. 

Indien de markt zo groot is als verwacht - een paar duizend toestellen op middellange termijn -  kom je niet aan P&W voorbij, gezien de GTF een monopolie heeft in de markt :  Embraer E2's, A220, MRJ ... 

de A220 bonus is dat UTAS & Colins betrokken waren bij het clean sheet design zodat meer dan 1/3 vd vlieger uit UTX gerief bestaat. Ergo onvervangbaar, vermoed ik.  

Pro: 
De kwaliteit van de vlieger is superieur - de GTF's presteren bovenmaats - duidelijk beter dan de doelstellingen.  De airlines zijn wreed content. 

 De contra's liggen elders: 
1) Boeing en Airbus hadden de markt verlaten, omdat ze de markt als verwaarloosbaar klein inschatten? 
2) het productietempo ligt te laag.  Embraer duwt jaarlijks 100 E170/190's uit de hangars en kunnen hun kosten bijgevolg spreiden.  Vraag is of Bombardier even efficient kan werken.   De enorm gespecialiseerde assembly line in Canada is in theorie voor 10 toestellen/maand gedimensioneerd, in de praktijk zitten ze daar nog heel ver vanaf.  
De lijn in de USA zal wellicht eerst enkel de binnen-afwerking doen voor een paar toestellen per maand.  Doch dat moet nog gebouwd worden...(zou eind 2019 klaar zijn). 
3) de plannen van Airbus. Het risico bestaat dat de A220 stiefmoederlijk behandeld wordt,  gezien die eventueel sales van de A319/320 inpalmt. 
 

Momenteel staan er ca. 500 orders in de boeken.  Hopelijk komen er jaarlijks een paar honderd bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten